Când am testat mausul de gaming SteelSeries Rival 700, vârful de gamă actual pe acest segment al brandului danez, modelul a devenit favoritul meu. În ultimele săptămâni am avut ocazia să folosesc modelul anterior de top, Rival 500. Cu un design complicat bazat pe multe butoane programabile şi gândit special pentru profesioniştii din gaming, mausul este totuşi foarte confortabil, în orice scenariu de utilizare.
DESIGN. Dacă Rival 700 are un număr oarecum mic de butoane (7), Rival 500, deşi mai compact, are 15, marcate cu numere pentru a fi mai uşor de programat. Fiind gândit pentru dreptaci, cele mai multe sunt concentrate pe partea stângă, în zona în care se „odihneşte” degetul mare. Majoritatea acestor butoane nu sunt folosite de către un gamer amator, dar acestea pot face diferenţa între „viaţă şi moarte” pentru un profesionist din eSports.
Toate cele 15 butoane sunt făcute să reziste la 30 de milioane de apăsări. Atunci când mausul este utilizat pentru browsing pe web sau navigarea printr-un file manager, atrage atenţia poziţionarea puţin incomodă a butoanelor pentru Back şi Forward. Cel de Back este situat în apropierea unui buton programabil curbat mai mare, iar la început am apăsat deseori pe acesta pentru a mă întoarce un pas înapoi.
Modelul testat nu este modular şi nu vine cu două cabluri, spre deosebire de fratele Rival 700. Mausul dispune de cablu cu protecţie din cauciuc. Rival 700 include şi un cablu cu protecţie textilă.
Rival 500 nu este un maus mic, dar, datorită designului ergonomic, poate fi folosit de aproape oricine şi ţinut în ambele moduri preferate de gameri – claw sau palm grip.
Pe stânga, în partea de jos, sunt poziţionate două butoane mari. Când nu sunt setate, acestea nu fac nimic, dar nu o singură dată am tresărit atunci când le-am apăsat accidental. Rival 500 include o caracteristică unică pentru acestea. La baza mausului se găseşte un switch prin care acestea pot fi activate sau dezactivate mecanic. Când switch-ul este în poziţia roşie, butoanele sunt blocate şi nu mai pot fi apăsate. Astfel, zona formată de cele două butoane devine un simplu suport confortabil pentru degetul cel mare.
Zonele laterale, în care mâna face contact ferm cu mausul, sunt acoperite cu cauciuc, care are pe suprafaţă mici proeminenţe pentru o priză mai bună. Restul suprafeţei mausului este acoperit cu o pulbere mată, rezistentă la zgârieturi şi uzură. Am râcâit cu unghia urme de mizerie strânse în timp şi suprafaţa a rămas intactă.
SteelSeries Rival 500 cântăreşte 130 de grame, fiind mai greu decât unele modele rivale excelente, însă eu prefer o greutate puţin mai mare. Prin comparaţie, Logitech G900 cântăreşte 107 grame.
Pe partea din stânga se observă o mică proeminenţă misterioasă portocalie. Iniţial am crezut că este vorba de un buton sau un senzor, dar am descoperit ulterior că rolul acestuia este să îi indice utilizatorului unde are degetul mare, pentru a putea identifica mai uşor unde se găsesc diferitele butoane programabile.
Un alt element important al Rival 500 sunt cele trei zone din teflon (una mare în faţă şi două mai mici în spate) prin intermerdiul căruia mausul face contact cu suprafaţa pe care este folosit. Eu recomand un mousepad textil. Fiind din teflon, acestea nu se murdăresc, nu se uzează şi nici nu prezintă rezistenţă la mişcare. Acesta pare un detaliu minor, dar face o diferenţă foarte mare prin comparaţie cu picioruşele din plastic disponibile pe alte modele.
CARACTERISTICI ŞI PERFORMANŢĂ. Pentru mine, cea mai interesantă caracteristică a acestui maus este feedback-ul oferit prin vibraţii. Funcţia se numeşte Tactile Alert. Aceasta poate fi setată pentru diverse alerte în funcţie de jocul rulat: muniţia e pe terminate, viaţa caracterului este la un nivel critic, ai lovit ţinta cu succes sau nu mai ai mana. Feedback-ul poate fi personalizat şi este transmis prin intermediul unui motor plasat fix în mijlocul mausului, astfel încât senzaţia să fie resimţită în mijlocul palmei. Mai mult, în acest fel vibraţiile nu interferează cu procesul de ochire, foarte important în jocurile FPS. Sunt disponibile 13 tipare diferite de vibraţii şi răspunsuri tactile, care diferă în funcţie de lungime, viteză, tipar şi intensitate. Din păcate, aceste efecte sunt suportate doar în câteva jocuri, printre care Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2 şi Minecraft, aşa că mausul ar putea fi interesant în special pentru cei care joacă aceste titluri.
Mausul foloseşte un senzor optic PixArt PMW3360, care oferă o rezoluţie maximă de 16.000 DPI şi acceleraţie 50g, ambele valori fiind de top. Acest senzor este excelent şi unul dintre cele mai bune disponibile pe piaţă. Am testat mausul în trei jocuri, World of Tanks, Star Trek Online şi Counter-Strike, iar în toate cazurile s-a descurcat admirabil.
Senzorul de pe Rival 500 este capabil de o viteză de urmărire a suprafeţei de contact de până la 300 inchi/s, o valoare impresionantă şi egală cu cea oferită de alte modele de top de pe piaţă.
Rival 500 poate fi personalizat prin intermediul aplicaţiei dedicate SteelSeries Engine 3. Aceasta include şi software Gamesense, care permite personalizarea suplimentară a mausului în funcţie de jocul rulat. Poţi seta mausul să reacţioneze la elemente unice din jocul respectiv. Tot din Engine 3 poate fi setată iluminarea RGB în două zone: culoarea (sau succesiunea de culori) care să fie afişată de logo-ul companiei daneze de pe maus, dar şi de rotiţa de scroll. Iluminarea poate fi oprită complet dacă utilizatorul doreşte acest lucru.
SteelSeries Engine 3 dispune şi de o librărie pentru jocuri, în care pot fi stocate profilele pentru fiecare titlu în parte. Imediat ce deschizi un nou joc, aplicaţia încarcă automat profilul său. Există chiar şi opţiunea sincronizării în cloud a aplicaţiei.
Dacă utilizatorul dispune şi de alte produse SteelSeries (căşti, tastatură), le poate programa pe toate din aceeaşi aplicaţie, ceea ce este un avantaj. Imediat după ce deschizi aplicaţia, aceasta afişează toate produsele SteelSeries conectate la computer.
CONCLUZIE. Rival 500 oferă performanţe de top, în linie cu alte produse excelente precum Razer Mamba sau Logitech G900. Pachetul vine la un preţ atractiv de aproximativ 400 de lei, similar cu cel al Razer Mamba 2015, care oferă mult mai puţine opţiuni de personalizare. În ciuda designului complicat, Rival 500 este un maus funcţional în orice scenariu de utilizare. Un mare avantaj al produselor SteelSeries îl reprezintă aplicaţia Engine 3, care este una dintre cele mai bune de pe piaţă. Dacă în alte softuri de acest gen îţi poţi „prinde urechile”, în cazul acesteia acest lucru nu se va întâmpla, deoarece interfaţa este destul de simplă şi intuitivă.
Mausul ne-a fost pus la dispozitţie pentru review de către PC-Coolers.ro, importatorul oficial SteelSeries.
Multe posibilităţi de personalizare
Foarte precis
Alerte tactile
Design ergonomic, confortabil
Zonele de contact cu suprafaţa pe care este folosit sunt din teflon
Software excelent
Cele 15 butoane pot intimida majoritatea utilizatorilor amatori
Poate face schimbarea rapidă doar între două nivele DPI