Avantajul Windows Mixed Reality faţă de oricare alt sistem VR de pe piaţă este că întreaga platformă este deja integrată în Windows 10 (cu Fall Creators Update instalat, desigur), putând conecta dispozitivul la computer şi porni software compatibil în doar câteva minute. Odată ce ai conectat casca la un HDMI liber din PC sau laptop şi mufa USB Type-C, Windows-ul va recunoaşte automat dispozitivul şi va porni software-ul Mixed Reality Portal.
Acesta este un spaţiu virtual sub forma unei vile, unde pereţii pot fi decoraţi după bunul plac cu aplicaţii din Windows Store, fie că sunt sau nu compatibile cu realitatea virtuală. Astfel, un perete poate găzdui un browser, altul poate găzdui un player video, iar diverse obiecte 3D pot fi poziţionate prin „casă” la întâmplare. Utilizatorul poate pune aplicaţii şi în aer, acestea rămânând ancorate oriunde. Ferestrele pot fi redimensionate după bunul plac, putând astfel realiza un adevărat cinematograf virtual în acest spaţiu (de altfel, există o cameră dedicată pentru vizionarea de conţinut video acolo).
Controlul este simplu şi intuitiv. Stick-ul analogic poate fi folosit pentru mişcarea perspectivei pe laterale sau înapoi, în timp ce apăsarea înainte plasează pe podea un marker care descrie locul unde utilizatorul va fi teleportat. Imediat ce opreşti apăsarea stick-ului, eşti mutat în acel loc. Această metodă de control a mai fost folosită şi în alte jocuri video VR cu succes, fiind una dintre cele mai potrivite metode de control, care nu induce stare de ameţeală. Cele două controllere devin mâinile utilizatorului, în interiorul spaţiului virtual fiind desenate pointere „laser” care funcţionează asemeni cursorului din Windows. Poţi astfel apăsa butoane virtuale şi muta ferestrele, le poţi redimensiona şi poţi să navighezi prin pagini web şi liste din Windows Store.
Si că tot veni vorba despre Windows Store, momentan aceasta este sursa de conţinut principală pentru platforma Windows Mixed Reality. Există deja o ofertă decentă de conţinut gratuit, care să prezinte capabilităţile platformei, multe fiind experienţe statice, sau foarte puţin interactive. Am testat jocul de puzzle FORM, experienţa VR dedicată francizei de jocuri Halo şi un proiect vizual care descrie aterizarea oamenilor pe planeta Marte, fiecare oferind ceva interesant în felul său. Nu voi analiza fiecare joc sau experienţă în parte, însă este important de menţionat că niciuna nu a indus o stare de disconfort. Toate au rulat la parametri optimi, fiecare mişcare a capului sau a controllerelor fiind 1:1 şi în joc. Având în vedere că am testat platforma VR pe un laptop de gaming Acer Helios 300 cu cip grafic NVIDIA GTX 1060, care nu este nici pe departe cel mai performant de pe piaţă, acesta este un semn bun pentru cei care ar dori să îşi cumpere echipament VR, dar nu îşi permit un upgrade scump pentru PC.
Desigur, fiind la început, nu există foarte multe jocuri video complexe, majoritatea fiind experienţe statice, cu puţină interacţiune. Acestea sunt însă şi limitările platformei. Faptul că include calburi relativ scurte în comparaţie cu Oculus şi Vive şi că beneficiază doar de senzori „inside-out” limitează posibilităţile de mişcare în utilizare. În timp, oferta de software se va îmbunătăţi cu siguranţă şi deja anumite jocuri de pe Steam, adaugă compatibilitate cu dispozitivele Windows Mixed Reality prin intermediul platformei Steam VR.
În utilizare, Acer Mixed Reality Headset este probabil cel mai simplu simplu sistem VR „pentru acasă” după cel de pe telefonul mobil. Odată conectat, headset-ul trebuie pus pe cap, fixat bine cu rotiţa de la spate şi ajustat ecranul pentru claritate maximă. De aici, totul funcţionează exact cum te-ai aştepta, performanţa sa fiind impresionantă. Desigur, rezoluţia display-urilor nu este atât de mare pentru a elimina efectul de „plasă de ţânţari” , însă nu este aşa pronunţat precum ne-am fi aşteptat. Probabil cel mai dezamăgitor aspect al acestui headset este câmpul vizual de 100 de grade pe orizontală, puţin mai mic decât în cazul produselor concurente. Vestea bună este că uiţi despre acest aspect după câteva minute de utilizare.
În ciuda faptului că nu foloseşte senzori externi, precum lasere, o cameră cu infraroşu sau chiar o cameră web, headset-ul se descurcă admirabil în a capta mişcările utilizatorului şi de a-l plasa în lumea virtuală. Camerele poziţionate pe exteriorul headset-ului nu sunt pentru a oferi utilizatorului o privire în exterior, ci sunt folosite pentru a identifica şi a urmări mişcările controllerelor. Desigur, acest lucru înseamnă că poţi folosi gesturile de mişcare ale acestora doar atunci când ele se află în câmpul vizual al camerelor, ceva care pare inconfortabil pe hârtie, însă nu afectează aproape deloc experienţa de utilizare.
Singurul minus major al acestui headset, după ce luăm în calcul că lipsa experienţelor „room scale” şi ale altor funcţii mai avansate sunt limitări impuse de costuri şi uşurinţa de configurare, este faptul că balamaua ecranului nu are un sistem de fixare. În timp ce pe Vive, PSVR şi Oculus ai setări pentru focalizarea lentilelor, pe noul Acer Mixed Reality, te poţi trezi oricând cu o imagine neclară cauzată de mişcările tale. În 90% din timp, acesta stă în poziţia pe care o alegi atunci când pui headset-ul pe cap, însă sunt momente în care focalizarea se dereglează.
Acer Mixed Reality Headset este un prim pas surprinzător pentru compania taiwaneză. În ciuda faptului că nu oferă o experienţă VR high-end, aceasta este de departe una dintre soluţiile cele mai confortabile şi mai uşor de folosit de către oricine de pe piaţă. Simplitatea configurării şi conectării la un computer asigurată de platforma Mixed Reality din Windows este un mare plus, în special pentru cei care sunt la zi cu actualizările de Windows, instalarea unui headset Mixed Reality fiind pur şi simplu „plug & play”.
Probabil cea mai dezamăgitoare parte a pachetului de la Acer este construcţia din materiale ieftine, care a dus la lipsa unui sistem de prindere mai robust pentru display. Desigur, faptul că trebuie să cumperi separat baterii sau acumulatori pentru controllere este o inconvenienţă care poate fi uşor rezolvată cu un set de patru acumulatori AA şi un încărcător de prisă. În rest, pentru o experienţă VR de bază cu performanţă foarte bună care oferă şi posibilitatea de a consuma şi conţinut 2D în VR prin intermediul unui browser sau a unui player video (aceleaşi folosite şi pe desktop), nu putem spune că suntem dezamăgiţi.
Instalare simplă, aproape automată
Include controlere în pachet
Confortabil în utilizare
Oferă o experienţă VR de bază, dar plăcută
Preţ mic în comparaţie cu soluţiile mai avansate
Finisajele din plastic lasă de dorit
Ecranul nu poate fi fixat într-o anumită poziţie
Controlerele nu vin cu acumulatori în pachet
Momentan nu este mult suport software pentru platforma Microsoft Mixed Reality