Noul Oculus Quest adoptă un nou design exterior, fiind acum echipat cu senzori pe partea din faţă, care pot detecta atât mişcarea şi poziţia utilizatorului, cât şi elementele din mediul înconjurător. Acestea asigură funcţionalitatea 6DoF (6 Degrees of Freedom / Şase axe de mişcare), care poate reda mişcarea 1:1 a utilizatorului într-un spaţiu virtual. Spre diferenţă de Oculus Go, care este livrat cu o telecomandă simplistă, Oculus Quest vine şi cu o pereche de controller-e similare cu cele de pe Oculus Rift, care oferă aceleaşi butoane şi control identic.
La nivel hardware, Oculus Quest nu este tocmai comparabil cu un PC compatibil cu Oculus Rift, deci ne putem aştepta la o fidelitate grafică inferioară, chiar dacă multe dintre titlurile deja confirmate pentru noul dispozitiv sunt portări de pe modelul mai „puternic”. Avem de a face cu un chipset mobil Snapdragon 835 şi cu rezoluţie 1600 x 1440 pe fiecare ochi. Lentilele sunt similare cu cele de pe Oculus Go, iar panoul folosit este unul OLED, probabil că şa 72 sau 90 Hz.
Oculus se laudă cu posibilitatea de a realiza experienţe VR pe suprafeţe de până la 370 de metri pătraţi, întrucât lipsa cablurilor asigură posibilitatea utilizatorului să se mişte liber peste tot. Mai mult, sistemul de senzori poate proteja utilizatorul de obstacole şi poate să scaneze şi să identifice mai multe camere în care este folosit dispozitivul.
În comparaţie cu Oculus Go, Oculus Quest vine cu display-uri mai performante şi un procesor mai puternic, cât şi cu două controller-e avansate în pachet. În comparaţie cu Oculus Rift, acesta oferă o grafică mai modestă, însă nu necesită camere cu infraroşu pentru poziţionare şi nici nu este dependent de un cablu.
Oculus spune că acum gama sa de dispozitive Oculus este completă, cu Oculus Go drept model de intrare, Oculus Quest drept soluţia mobilă fără compromisuri şi Oculus Rift pentru entuziaştii care vor cea mai bună experienţă, cât şi pentru profesionişti, care pot lucra în aplicaţii de productivitate VR. La nivel de conţinut, multe dintre experienţele VR vor fi compatibile cu toate cele trei dispozitive, în special pe partea de redare video, iar Oculus va încuraja dezvoltarea jocurilor mai întâi pentru Quest, întrucât software-ul este compatibil direct şi cu Rift. De altfel, sistemul de operare proprietar din Quest foloseşte ca bază Android, deci cei care dezvoltă aplicaţii pentru DayDream VR de la Google, vor putea cu uşurinţă să porteze software-ul pe noul Quest. Jocuri deja compatibile cu Rift confirmate deja pentru lansare sunt Robo Recall, The Climb şi Moss, fiind prezentate şi demonstraţii tehnologice din titluri precum Superhot VR sau jocuri complet noi, realizate în jurul „libertăţii” de mişcare.
Ca o surpriză pentru fanii realităţii virtuale, Oculus VR a anunţat alături de ILMxLAB, studioul de experienţe interactive din cadrul Lucas Film de la Disney, o nouă serie de realitate virtuală numită Star Wars: Vader Immortal. Aceasta va fi lansată odată cu Oculus Quest şi va spune o nouă poveste a lui Darth Vader, iar utilizatorii vor lua parte la aceasta prin realitatea virtuală.
Oculus Quest se lansează în primăvara anului viitor, compania promiţând peste 50 de titluri de calitate compatibile încă din prima zi. Preţul anunţat pentru Statele Unite ale Americii este de 400 de dolari, care în Europa se va transforma probabil în 400 de euro. Acest preţ este de două ori mai mare decât cel al lui Oculus Go (200 eur) şi egal cu cel al modelului Oculus Rift pentru PC. Avantajul lui Quest este lipsa cablurilor şi faptul că nu mai ai nevoie de un sistem PC pe care să ruleze software-ul.