Facebook este singura companie „gigant” care este implicată atât de mult în domeniul realității virtuale. Compania a cumpărat Oculus VR înainte de lansarea oficială a primelor căști și a continuat să investească în această tehnologie. În timp ce produse precum Oculus Rift, Rift S, Go sau Quest sunt realizate în special pentru gaming, compania are ambiții mari pe această piață, dorind ca în final un dispozitiv VR să fie similar cu o pereche de ochelari de soare. Exact asta a prezentat Facebook de curând, sub forma unui prototip.
Probabil cea mai mare piedică în fața tehnologiei VR din acest moment este dimensiunea unui astfel de dispozitiv. Pentru că este necesară cam la fel de multă electronică precum într-un smartphone și lentile groase care să cuprindă întregul câmp vizual al utilizatorului, căștile VR sunt destul de voluminoase. Facebook investește acum în miniaturizarea tehnologiei până când un dispozitiv VR ar putea fi similar în design cu o pereche de ochelari de soare.
Exact așa arată și prototipul nefuncțional pe care Facebook l-a arătat prima dată în public. Avem o pereche de ochelari negri, fără lentile la exterior, dar cu două ecrane mici, câte unul pentru fiecare ochi, la interior. Rama este semnificativ mai groasă decât a unei perechi de ochelari, iar dispozitivul este destul de ușor pentru a nu cădea de pe fața utilizatorului.
Facebook spune că pentru a putea realiza un dispozitiv de acest gen a trebuit să apeleze la noi tipuri de display-uri. Pentru că acestea nu mai au lentile în fața lor, a fost folosit o tehnologie de optică holografică. Astfel, grosimea unui singur display are doar 9mm, în timp ce efectul de adâncime este la fel de convingător pentru ochiul uman.
Desigur, vor exista și alte probleme de rezolvat pentru a atinge dimensiuni atât de reduse. Vor trebui rezolvate problemele de autonomie, întrucât nu există loc foarte mult pentru baterie în rama ochelarilor. De asemenea, toate componentele interne vor trebui adaptate la dimensiunile reduse.
Este important de menționat că Facebook nu prezintă acești ochelari drept ochelar AR. În spatele display-ului este plastic, nu lentile transparente. Compania speră că dacă va reduce dimensiunile atât de mult, va putea să convingă mai mulți utilizatori să încerce tehnologia. În acest moment, utilizarea unui dispozitiv VR necesită câteva minute de pregătire, montarea unei căști pe cap și potrivirea lentilelor și elementelor de fixare pe cap. În timp ce pregătirea pentru gameri nu este o mare problemă, întrucât sunt utilizatori familiarizați cu tehnologia, cei care vor doar să experimenteze aplicații educaționale sau turism digital probabil că văd asta ca pe o piedică.
Nu este clar când și dacă ochelarii VR de la Facebook de acest gen vor ajunge pe piață.
sursa: The Verge