Pe o piaţă în creştere cum este cea a dispozitivelor de navigaţie fiecare producător încearcă să câştige o felie cât mai mare, iar în această perioadă de criză economică cel mai bine prind la public soluţiile ieftine. Concurenţii lui Mio de pe piaţa românească încearcă să vină cu o contraofertă la modelul Moov 500, oferit doar cu harta României. GoClever este un brand nou în ţara noastră, iar modelul 4335 vrea să concureze pe segmentul sisetemelor de navigaţie cu ecran de 4.3".
Ecranul de 4.3” este la ora actuală un standard pentru PND-uri, iar modelul testat oferă rezoluţia clasică de 480×272 de pixeli. Ca şi în cazul lui Navon N470, producătorul a inclus un stilus pentru un control mai precis al interfeţei de pe ecranul sensibil la atingere. Sistemul de operare Windows CE .NET 5.0 este rulat pe un procesor Samsung la 400 MHz, iar cantitatea de memorie a dispozitivului este de 64 MB DDR2 şi 2 GB flash. Chipset-ul GPS este modelul GNS4540 cu 42 de canale, de la NXP. Pentru cei care vor să folosească GoClever 4335 şi în afara autovehiculului, bateria de 1450 mAh ar trebui să ofere o autonomie maximă de 4 ore.
Carcasa dispozitivului este în mare parte construită din plastic negru mat cu aspect cauciucat. Îmbinările nu sunt excelente, însă construcţia în general este bună. Pe spatele lui GoClever 4335 se găseşte difuzorul încorporat. Din mai multe puncte de vedere, dispozitivul testat oferă mai multe facilităţi specifice multimedia decât alte modele similare de pe piaţă. Subliniem aici rotiţa laterală de volum şi ieşirea audio prin jack de 3,5 mm. Alimentarea se poate face atât printr-o mufă jack, cât şi prin intermediul celei miniUSB. Cititorul de card-uri SD se află pe aceeaşi latură cu butonul de reset şi comutatorul de pornire/oprire pentru întregul sistem.
Software-ul folosit de GoClever 4335 pentru navigaţie se numeşte Mireo viaGPS 3.0 Black Edition. Ca şi aspect general el poate fi comparat cu MioMap 2008, însă diferenţele apar la nivel de interfaţă. O bără de comandă este afişată tot timpul pe latura inferioară, oferind acces la meniul general şi cel al traseului. Pe ea poate fi afişat ceasul sau viteza de deplasare. De asemenea, un click pe ea te duce pe unul din celelalte două ecrane accesibile. Aplicaţia poate afişa un vitezometru analog şi digital, păstrând doar colţul din stânga sus al ecranului de navigaţie, acolo unde este afişată următoarea intersecţie şi distanţa până la ea. Pe cel de-al treilea ecran sunt afişate informaţii legate de locaţie şi sateliţii cu care este sincronizat chipset-ul GPS.
Butoanele de pe ecranul principal permit schimbarea perspectivei şi, în timp ce aparatul nu este atins, devin transparente pentru a nu obstrucţiona harta. De asemenea, din aceleaşi considerente, fereastra cu următoarea intersecţie la care se va schimba direcţia se poate închide. Pe latura superioară este sunt indicate alternativ strada următoare şi informaţii legate de traseu: distanţa şi timpul estimativ până la destinaţie. Cu ajutorul butonului cu bulină roşie se pot înregistra jurnale GPS ale călătoriei cu informaţii despre viteză şi altitudine în funcţie de timp. Meniul este intuitiv, însă puţin cam stufos. El permite ieşirea din aplicaţie de navigaţie pentru a putea fi accesate funcţiile multimedia. O singură menţiune am avea de făcut, legată de ecran în timpul navigaţiei. Aplicaţia permite schimbarea culorilor hărţii pe timp de noapte, însă luminozitatea ecranului nu se modifică automat. De fapt, pentru accesarea acestei funcţii este necesară ieşirea din aplicaţia de navigaţie şi folosirea meniului sistemului de operare. De asemenea, cele două LED-uri de stare sunt foarte luminoase şi pot fi deranjante noaptea. Ele însă pot fi acoperite cu o bandă adezivă opacă.
Acoperirea oferită de hărţile lui GoClever 4335 este bună, ele venind de la Suncart. Excepţii locale ar putea exista, însă un astfel de test nu ar putea să le descopere. Baza de date cu puncte de interes (POI) este destul de generoasă, iar selectarea unuia afişat pe hartă va deschide o fereastră de opţiuni ce include numele locaţiei. Clădirele 3D nu au fost implementate în versiunea de hartă testată, însă probabil că mulţi utilizatori nu le vor simţi lipsa. Avem totuşi de-a face cu un dispozitiv accesibil ca preţ. Timpii de de calculare a rutei sunt mici, iar recalcularea traseului se face în 2-3 secunde. Localizarea iniţială poate dura între câteva secunde şi 1-2 minute, în funcţie de poziţie şi condiţii meteo. Modelul 4335 este considerat TMC Ready deoarece poate fi dotat cu antenă specială pentru recepţionarea alertelor în timp real din trafic. Cum spuneam şi cu alte ocazii, această funcţie este inutilă în ţara noastră momentan.
Deşi GoClever 4335 vine cu funcţii multimedia, utilizatorii s-ar putea să fie puţin dezamăgiţi de ele. Pozele nu îşi păstrează aspectul, iar suportul pentru codec-uri şi bitrate-uri video este limitat. Ieşirea audio este decentă şi poate fi folosită pentru direcţionarea indicaţiilor vocale către difuzoarele maşinii. Rotiţa de volum se dovedeşte foarte utilă în modul multimedia. Harta României este stocată pe card, iar schimbarea lui dezactivează aplicaţia de navigaţie. Partea bună este că fişierele multimedia pot fi copiate în memoria internă.
Concluzie
Cu un preţ aproximativ de 400 lei, GoClever este o soluţie de navigaţie accesibilă şi atractivă. Aplicaţia Mireo, deşi diferită de ceea ce am văzut până acum de la Mio şi iGO, oferă facilităţile obişnuite şi chiar mai mult. Vitezometrul a fost o surpriză plăcută. Utilizatorii nu foarte pretenţioşi şi care nu vor ieşi de pe teritoriul ţării vor putea achiziţiona GoClever 4335 din reţele de magazine Altex şi MediaGalaxy.
Plusuri şi minusuri:
[+] hartă Mireo, similară cu MioMap
[+] interfaţă intuitivă, cu vitezometru digital şi analog
[+] preţ atractiv
[–] funcţiile multimedia nu sunt foarte bine implementate