După ce am avut posibilitatea să mă familiarizez în teste ceva mai mult cu aplicaţia MioMap 2008, iGO amigo mi-a oferit o perspectivă nouă şi interesantă. De la harta cu străzi şi sensuri bine delimitate oferită de Mio am trecut la o reprezentare ceva mai simplificată, însă la fel de precisă. iGO amigo are o interfaţă aerisită, cu butonul Meniu în partea dreaptă jos, informaţiile despre traseu în partea stângă jos şi direcţiile de urmat în intersecţii în stânga sus. Perspectiva asupra hărţii nu poate fi modificată în modul de navigaţie, ci necesită apăsarea pe butonul în formă de mână de lângă latura dreaptă.
Atunci când Navon N470 urmează un traseu, informaţiile ce se pot afişa în stânga jos sunt distanţa totală rămasă, timpul rămas şi ora sosirii, ultimele două fiind absolut inutile în traficul bucureştean. Din nefericire, cei care au creat iGO amigo au decis să renunţe la afişarea vitezei atunci când este urmat un traseu. Personal nu consider alegerea foarte inspirată, un vitezometru bazat pe GPS fiind mai precis decât cel din bordul maşinii. Viteza este afişată numai atunci când nu este selectată o destinaţie. Pe de altă parte am apreciat afişarea direcţiilor pentru două intersecţii consecutive în stânga sus şi sublinierea pe hartă a manevrelor de schimbare a direcţiei. Personal mi-a plăcut indicarea cu o cifră a ieşirii din sensul giratoriu prin care urma să trec.
Nivelul de zoom pe hartă şi înclinarea perspectivei sunt controlate automat, în anumite limite. Utilizatorul poate selecta nivelul de apropiere al perspectivei şi afişarea hărţii în modul 2D sau 3D. În acest ultim mod, harta include modele tridimensionale ale mai multor clădiri importante. Bucureştiul cel puţin pare bine acoperit în această privinţă. De asemenea, clădirile obişnuite sunt indicate prin perimetrul lor de la bază şi pot oferi repere adiţionale pentru utilizator. Culorile folosite atât pentru modul de zi, cât şi pentru cel de noapte sunt plăcute. Se poate selecta pictograma sau modelul 3D care indică poziţia autovehiculului pe hartă, utilizatorul putând alege printre altele o maşină de Formula 1, un autobuz, un covor zburător sau un simplu pieton. Precizia localizării şi update-ul locaţiei pe hartă sunt la fel de bune ca la un sistem de navigaţie cu SiRFStar III. Pentru comparaţie am folosit alte două sisteme de navigaţie de la doi producători diferiţi.
Dacă hărţile au atins un anumit nivel de standardizare la majoritatea producătorilor, diferenţele dintre aplicaţiile de navigaţie sunt date de numărul punctelor de interes (POI) de pe hartă. iGO amigo pare destul de bine dotat în această privinţă. Mai mult, el se oferă să-ţi găsească locaţiile dorite: în apropiere, pe traseu, în oraş sau în jurul destinaţiei. O facilitate ce merită menţionată este afişarea traseelor alternative la setarea destinaţiei. Cele patru moduri de calculare ale traseului sunt Rapid, Scurt, Economic şi Uşor, pentru fiecare fiind indicată distanţa.
Deşi Navon N470 permite setarea mai multor destinaţii Favorite, el dispune şi de o funcţie care încearcă să ghicească o posibilă destinaţie la pornirea sa. Mai precis, când plecam la serviciu dimineaţa nu mai era necesar să intru în directorul Favorite şi să selectez de-acolo destinaţia dorită. Istoricul avea pe prima poziţie adresa de la serviciu şi eram scutit de un click în plus. Aceeaşi poveste se repeta la plecarea de la serviciul. Era mult mai la îndemână să selectez adresa de acasă din meniul istoric decât din Favorite.
Ecranul lui N470 este destul de sensibil şi precis, iar folosirea stilusului a fost foarte rar necesară şi doar pentru aplicaţii ce nu ţineau de navigaţie. Vizibilitatea în condiţii de lumină naturală puternică este foarte bună. Trebuie spus că dispozitivul poate fi cu uşurinţă folosit ca un player multimedia portabil. Înlocuirea card-ului cu hărţi cu unul încărcat cu muzică, filme şi imagini activează automat interfaţa de control a fişierelor multimedia. Suportul pentru filme este generos, putând fi urmărite titluri comprimate DivX sau WMV. Ieşirea audio este binevenită în acest mod de funcţionare al aparatului, iar bateria cu capacitate mare îşi motivează existenţa. Din păcate, revenirea în aplicaţia iGO amigo necesită o resetare a sistemului, însă fără ca setările personale să fie pierdute. Update-urile hărţilor pecum şi alte aplicaţii pentru Navon N470 se găsesc pe site-ul www.naviextras.com. Este necesară instalarea unei aplicaţii pentru realizarea update-urilor.
Concluzie
Deşi vânzările arată că cei mai mulţi dintre români apelează la MioMap 2008 atunci când vine vorba de navigaţie GPS, iată că Navon reuşeşte să ofere o alternativă la fel de performantă prin iGO amigo. Atunci când sunt comparate în detaliu, cele două soluţii vor avea facilităţi în plus sau în minus una faţă de cealaltă, însă ambele vor îndeplini nevoile utilizatorilor obişnuiţi. Cu un preţ de aproximativ 800 lei, Navon N470 oferă acoperire pentru 43 de ţări din Europa şi funcţii multimedia care lipsesc din lista de specificaţii a altor modele concurente. Cei interesaţi îl pot găsi pe site-ul importatorului, în oferta câtorva magazine virtuale şi pe rafturile magazinelor de produse electronice din ţară.
Plusuri şi minusuri:
[+] software pentru navigaţie performant
[+] ecran mare, luminos
[+] suport multimedia bun, dublat de baterie cu capacitate mare
[–] viteza autovehiculului nu poate fi afişată în modul de navigaţie
Sistemele de navigaţie prin GPS nu mai sunt de mult un lux. Popularizarea lor a avut ca şi cauză principală scăderea preţurilor şi intrarea în zona mainstream. La ora actuală, un sistem de navigaţie (PND) poate fi achiziţionat cu o sumă ce variază între 400 lei şi 1.500 lei, în funcţie de hărţile oferite, dimensiunea ecranului şi dotările sale. Marca Navon este relativ nouă în ţara noastră, primele modele fiind aduse de firma Falcon Electronics la sfârşitul anului trecut. Navon este lider în Ungaria pe piaţa de sisteme de navigaţie, iar software-ul folosit de sisteme este furnizat de NavNGO.
Dispozivele Navon folosesc aplicaţia iGO amigo, urmaşul binecunoscutului iGO 8. Interfaţa grafică nu a fost modificată foarte mult, utilizatorii obişnuiţi cu vechiul soft urmând să se descurce foarte bine în continuare cu amigo. Navon N470 face parte din noua serie lansată de producător, fiind primul care intră pe piaţă. Specificaţiile sistemelor de navigaţie în general s-au standardizat în timp şi s-a ajuns ca ecranul să aibă dimensiuni fixe. În cazul de faţă, diagonala afişajului lui N470 este de 4.3”, iar rezoluţia este cea „standard” de 480×272 de pixeli. Deşi nu contează în mod special, ecranul afişează 65.000 de culori.
Procesorul Centrality Atlas III rulează la frecvenţa de 400 MHz şi include chipset-ul GPS cu 20 de canale. Pentru a rula sistemul de operare Windows CE .NET 5.0, dispozitivul a fost dotat cu 64 MB de memorie RAM şi aceeaşi cantitate de memorie ROM. Card-ul inclus în pachet are o capacitate de 2 GB şi pe el încap hărţile a 43 de ţări din Europa. Cititorul încorporat nu are suport SDHC, însă poate citi carduri de 4 GB. Una din surprizele plăcute oferite de Navon N470 este bateria sa. Cu o capacitate de 1700 mAh, dublă faţă de cea a dispozitivelor similare pe piaţă, ea ar trebui să ofere o autonomie de 4-5 ore.
Carcasa aparatului este bine realizată, cu plastice de calitate, conectorii fiind amplasaţi pe latura din dreapta. Navon N470 oferă suport pentru funcţia TMC, despre care am vorbit cu ocazia testului lui Mio Moov 580, însă necesită achiziţionarea unei antene separate. Mufa de 2,5 mm pentru antenă se găseşte lângă ieşirea audio cu jack de 3,5 mm. Sub cititorul de carduri se găseşte mufa miniUSB care are dublu rol: alimentare şi conectare la calculator. Pe spatele aparatului se află un buton pentru Reset, difuzorul şi un stilus.
Sistemul de prindere al lui N470 de parbriz este puţin cam butucănos şi chiar dacă oferă două axe de ajustare, fixarea iniţială a fost puţin anevoioasă. La o utilizare zilnică, montarea aparatului în maşină presupune doi paşi: conectarea cablului de alimentare şi fixarea în suport. Butonul de pornire se apasă foarte uşor în mod accidental şi necesită un timp de acomodare. În ciuda inconvenientelor iniţiale, sistemul de prindere s-a dovedit fiabil la o utilizarea zilnică.