Sistemele de navigaţie prin GPS au cunoscut în ultima perioadă o
evoluţie interersantă, producătorii venind cu o mulţime de funcţii
adiţionale. De la
vitezometru digital şi statistici de viteză, până la convertor
de unităţi de măsură şi
chiar jocuri, toate acestea ar trebui să alunge monotonia la
care-i duce cu gândul pe mulţi un sistem de navigaţie.
Navon N660 face parte din această nouă generaţie de sisteme
de navigaţie şi a ajuns pe piaţa românească dotat cu proaspăta
aplicaţie iGO Primo.
Ecran de 5″ şi un design minimalist
Sistemele de navigaţie sunt printre puţinele gadgeturi care nu
prea au nevoie de o rezoluţie mai înaltă. La distanţa la
care sunt amplasate faţă de utilizatori, 480×272 de pixeli sunt
suficienţi chiar şi pe diagonala de 5″. Navon N660 este
animat de procesoul SiRF Atlas IV ce rulează la 500 MHz. Memoria
RAM este 128 MB, iar cea internă de 4 GB. În plus, el vine
cu un card microSD de 2 GB în pachet. Sistemul suportă carduri
microSDHC cu capacitate maximă de 8 GB. Toţi conectorii se
găsesc pe latura stângă. Deasupra slot-ului pentru carduri avem
mufa pentru căşti şi cea pentru antena TMC, iar sub el se găseşte
portul miniUSB pentru alimentare şi conectare la calculator.
Pe faţa lui Navon N660 nu se găseşte niciun buton sau LED.
Butonul de pornire a fost amplasat pe latura superioară, iar LED-ul
de stare, lângă conectori, pentru a nu distrage atenţia şoferului
pe timp de noapte. Pe spatele aparatului găsim difuzorul, un buton
de reset şi stilusul într-un colţ. Sistemul de prindere
este solid şi am apreciat că braţul ajustabil este fixat cu
mecanism de tip nucă. El permite astfel orientarea foarte uşoară a
aparatului în direcţia dorită, în comparaţie cu
sisteme de prindere cu doar două grade de libertate.
În pachet se găsesc alimentator clasic pentru maşină şi un cablu
miniUSB. Pentru cei interesaţi, dimensiunile aparatului sunt
130x88x10 mm, iar greutatea sa este de 188 g.
Am avut o singură problemă cu ecranul sistemului de navigaţie.
Dacă Navon N660 se află în bătaia directă a razelor solare,
informaţia de pe ecran nu mai este aşa de uşor vizibilă.
Iluminarea poate fi modificată foarte uşor din meniul rapid, despre
care vom vorbi puţin mai jos, însă chiar şi la setarea maximă
ecranul este afectat. Problema nu este majoră, însă într-o zi
însorită, în funcţie de direcţia de deplasare, este posibil să fiţi
puţin deranjaţi de ea.
iGO Primo şi nu iGO 8
Deşi pe cutia produsului avem o imagine cu Navon N660
rulând soft-ul iGO 8, el este livrat cu iGO Primo. Această
aplicaţie poate fi considerată un upgrade semnificativ al
lui
iGO Amigo. Aspectul hărţii nu
diferă foarte foarte mult, însă acum informaţiile despre distanţă,
timp şi ora sosirii au fost mutate în partea dreptă. De asemenea,
a apărut un meniu în partea dreaptă sus cu setări rapide
pentru hartă, traseu şi volumul indicaţiilor vocale. El se
dovedeşte foarte util deoarece scurtează mult timpul de acces
pentru setări esenţiale. Evident, nu recomandăm accesarea
lui decât în parcare sau la semafor.
La fel ca în cazul lui iGO Amigo, producătorul soft-ului nu este
de părere că afişarea vitezei de deplasare este importantă atunci
când o rută este setată. Ea poate fi însă afişată atunci când nu a
fost stabilită o destinaţie. Aşa cum am mai spus, acesta nu este
neapărat o problemă, dar vitezometrul unui autovehicul obişnuit
poate afişa între 3 şi 7 km/h diferenţă faţă de cel al sistemului
de navigaţie. Sunt sigur că unii utilizatori şi-ar fi dorit
precizia oferită de modulul GPS al lui Navon N660.
Clădirile 3D sunt vizibile pe harta pe care am avut-o
încărcată în memorie, furnizată de NavNGo şi Navteq. Ea acoperă 42
de ţări din Europa. Update-urile sunt disponibile pe site-ul
Naviextras.com.
La drum, Navon N660 a fost un partener de încredere,
afişând destul de precis poziţia pe stradă sau în
intersecţii. La viteze mari, harta în modul 3D este
depărtată automat pentru a avea o privire mai de ansamblu a
drumului. La intrarea într-o intersecţie sau când automobilul
încetineşte, harta este mărită în zona sa pentru a spori precizia
localizării. Timpii de calculare şi recalculare ai traseului sunt
destul de mici pentru a afecta utilizarea curentă. iGO
Primo se laudă cu posibilitatea de-a calcula rute inteligente,
ţinând cont de ziua săptămânii şi ora din zi.
Multe facilităţi cu adevărat utile
Să presupunem că nu deţineţi un autovehicul cu computer de bord
performant sau nu sunteţi mulţumit de precizia sa, mai ales atunci
când vine vorba de consumul de carburant. Navon N660 vă poate ajuta
mult în această privinţă. În timpul unei călătorii lungi
veţi putea calcula consumul introducând distanţele şi cantitatea de
combustibil folosită. De asemenea, aveţi posibilitatea să accesaţi
un istoric al traseului cu informaţii precum viteza medie, timpul
efectiv în care aţi condus, timpul în care aţi fost staţionar,
viteza maximă şi altele.
Poate că nu este un amănunt interesant pentru prea mulţi
utilizatori, însă acest sistem de navigaţi Navon vă permite să
faceţi instantaneu conversia între consumul l/100 km şi MPG (mile
per galon). Printre alte funcţii care se află la dispoziţia
utilizatorilor în meniul Mai multe se numără convertorul de unităţi
de măsură şi de măsuri de îmbrăcăminte, un calculator şi orele
pentru răsărit şi apus în locul în care vă aflaţi, în ziua
respectivă. Lista punctelor de interes a fost actualizată şi mărită
în comparaţie cu modelele testate anterior.
Suport multimedia
La acest capitol nu trebuie să vă aşteptaţi la prea multe din
partea unui sistem de navigaţie, însă Navon N660 ofer un suport cel
puţin decent. Fişierele multimedia de pe card pot fi accesate atât
în soft-ul iGO Primo, cât şi în interfaţa grafică aplicată de
producător peste sistemul de operare Windows CE 6.0. Extensiile
suportate sunt JPG, BMP, PNG şi GIF pentru imagini şi MP3 pentru
fişiere audio.
Dacă aveţi o intrare line-in la sistemul audio al
autovehiculului, veţi putea folosit Navon N660 pe post de MP3
player, chiar şi în timp ce conduceţi. O altă funcţie oferită de
aparat este cea de ebook reader. Bateria integrată a lui N660 are
1.600 mAh şi conform producătorului ar trebui să ofere o autonomie
de 4 ore. Ea se poate dovedi folositoare şi atunci când
utilizatorul este pieton şi vizitează un centru istoric al unui
oraş.
Concluzie
Navon N660 poate fi considerat unul din cele mai
avansate sisteme de navigaţie de pe piaţă. Nu are
meniurile sofisticate ale lui
Mio Spirit şi nici ecranul capacitiv, însă este posibil ca
majoritatea utilizatorilor să fie mai mult decât mulţumiţi cu ceea
ce oferă. Numărul funcţiilor adiţionale cu adevărat utile este
foarte mare şi se pare că preţul a crescut proporţional. Cu
harta europei, Navon N660 poate fi achiziţionat la un preţ 1.070 de
lei de la magazinul online
Falcon.ro.
Plusuri şi minusuri:
[+] soft de
navigaţie performant
[+]
accesul rapid la setări esenţiale
[+]
multe facilităţi foarte utile
[–]
ecranul nu se comportă foarte bine în lumină puternică
[–]
preţul puţin cam mare