Meniul principal este compus din 3 butoane atribuite celor 3 funcţii principale: Find & Go, Cockpit şi Map. Find & Go şi Map folosesc harta în timp ce Cockpit face trecerea în modul GPS. În cazul în care nu există semnal şi acest buton va deschide tot harta.
Find & Go
Aşa cum sugerează şi numele, Find & Go permite căutarea anumitor zone şi stabilirea rutelor. Căutarea se poate face în funcţie adresă, coordonate sau puncte de interes (POI). În afară de acestea utilizatorul poate stabili două locaţii fixe (home şi work) între care se stabileşte ruta optimă. De asemenea, această funcţie reţine adresele, coordonatele şi POI căutate. Astfel, poţi foarte uşor accesa adrese pe care le-ai mai căutat anterior.
Căutarea după adresă se face cu ajutorul unei tastaturi onscreen. Pe parcurs ce tastezi literele adresei căutate, vei observa că unele litere nu mai sunt disponibile. Asta pentru că programul face o filtrare în timp real şi te lasă să apeşi doar literele care corespund adreselor din baza de date. De exemplu, dacă începi să cauţi o adresă după literele "tud", singura literă pe care mai poţi să o tastezi este "o". După ce ai găsit strada trebuie să specifici şi numărul. Şi aici eşti ajutat de soft, acesta afişând în paranteză numerele valabile pentru strada respectivă.
Punctele de interes după care poţi căuta se împart în mai multe categorii: transport, servicii, distracţie, cumpărături, cultură, sport, administraţie, mâncare şi băutură, cazare şi diverse puncte de atracţie.
Rute
Stabilirea rutelor este foarte simplă. Se aleg punctele de plecare şi de sosire (plus eventualele puncte intermediare) iar pe hartă va fi evidenţiată ruta cea mai scurtă. La Info sunt afişate mai multe informaţii despre ruta respectivă precum distanţa şi timpul necesar parcurgerii. Dacă de distanţa calculată nu mă îndoiesc, am mari semne de întrebare legate de timpul necesar parcurgerii rutei. Acesta se calculează în funcţie de distanţă şi viteză, în condiţii optime. Adică fără să ţină cont de trafic. De exemplu, conform Smailo, din sudul Bucureştiului până la Aeroportul Băneasa s-ar face numai aproximativ 22 de minute. Realitatea este însă mult mai crudă.
GPS-ul a ajuns un accesoriu necesar în zilele noastre. Cel puţin în oraşele mari din ţară şi pe parcursul excursiilor în străinătate te salvează de multă bătaie de cap. Măcar atât dacă de aglomeraţia din trafic nu scăpăm. Subiectul acestui test, Smailo, este de fapt un aşa-numit sistem de navigaţie, ceea ce înseamnă că nu poate fi folosit şi ca PDA.
Construcţie
Smailo este suficient de mare pentru a putea citi numele străzilor când stai pe scaunul şoferului iar dispozitivul este lipit pe parbriz. Are un touchscreen de 4.4 inch (rezoluţie 480 x 272 pixeli) care, teoretic, poate fi utilizat prin apăsarea cu degetul, la fel ca şi prin intermediul Styluss-ului.
Majoritatea elementelor interfeţei sunt suficient de mari pentru a putea fi apăsate cu degetul. Însă, din păcate, ecranul nu răspunde foarte bine la utilizarea tactilă. Nici apăsarea butoanelor şi nici scroll-ul hărţilor nu se face foarte bine cu degetul.
Unghiul de vizibilitate al ecranului nu este grozav, dar în poziţia în care se montează pe parbriz se vede bine.
Chiar dacă are aproximativ 200 de grame, Smailo se lipeşte foarte bine de parbriz, cu ajutorul sistemului inclus în pachet.
Navigator cu greutate
Procesorul Freescale MX21 la 266 MHz şi cei 64 MB RAM par să fie suficienţi pentru sistemul de operare Microsoft Windows CE .net 4.2 pe care se bazează Smailo. Iniţierea sistemului de operare şi deschiderea aplicaţiei IGO Europa nu durează mai mult de 30 de secunde de la apăsarea butonului de pornire.
Smailo are două componente principale: harta şi sistemul GPS.