Facebook a lansat ieri o nouă unealtă pe reţeaua sa de socializare: posibilitatea de a şterge activitatea pe care compania o monitorizează chiar şi atunci când nu eşti pe Facebook. Aceste date sunt în general colectate şi trimise către companie de site-urile pe care le vizitezi prin ceea ce Facebook numeşte „unelte de business”. Astfel, dacă site-urile respective au integrare cu Facebook, acestea raportează înapoi către reţeaua de socializare activitatea utilizatorului, iar acele informaţii sunt adăugate la profilul personal al acestuia.
Practic, utilizatorul poate acum să verifice care site-uri sau servicii comunică cu Facebook pentru furnizarea de informaţii şi are opţiunea de a deconecta acele informaţii de profilul lui. Astfel, reclamele de pe Facebook nu vor mai fi sincronizate cu activitatea sa online, lucru care ar putea fi sau nu preferat de unii dintre utilizatori. În acelaşi timp însă, funcţia de „ştergere a istoricului” este adevărată doar pe jumătate.
În timp ce într-adevăr, profilul tău de Facebook nu va ma include acele date, Facebook în continuare le colectează, doar că nu le mai ataşează de contul tău. Compania ştie în continuare tot ce faci online şi menţine un profil prin care te poate identifica cu uşurinţă, însă nu va folosi acele date pentru a furniza reclame sau conţinut pe baza intereselor din afara reţelei de socializare.
De altfel, Facebook nici nu prea are cum să oprească colectarea de informaţii din partea partenerilor, întrucât aceştia sunt cei care integrează aceste unelte de business în site-urile lor. Problema este că utilizatorii nu sunt în controlul datelor colectate pe aşa numitele „conturi fantomă”, care nu aparţin unui utilizator înscris pe reţea.
Ironic, posibilitatea de a deconecta activitatea externă de contul de Facebook a fost lansată de „Ziua Intimităţii Datelor”. Funcţia este disponibilă momentan în Irlanda, Coreea de Sud şi Spania şi va fi disponibilă în restul ţărilor în viitorul apropiat.