Facebook anunță că va începe să marcheze paginile și articolele care aparțin unor instituții de presă „de propagandă”. Această măsură a fost prezentată încă de anul trecut, însă abia acum va începe să fie pusă în practică. Totodată, aceste pagini nu vor mai putea să ruleze reclame în SUA. Această măsură este valabilă cel puțin până când se termină campania electorală din 2020. Având în vedere acuzațiile din urmă cu patru ani referitoare la influența străină, era de așteptat ca Facebook să ia măsuri.
Marcarea va începe în viitorul apropiat. Fiecare publicație proeminentă în parte va fi verificată independent. Facebook va verifica proprietarii acestor instituții, sursa finanțării și nivelul de transparență pe care îl oferă. De asemenea, compania promite că va lua în calcul și răspunderea pe care presa o are în fiecare țară și care este politica instituțiilor de a corecta informațiile eronate.
Motivul pentru care Facebook ia aceste măsuri este necesitatea de transparență pentru sursele de informare:
„Aceste pagini combină influența unei organizații de presă cu susținerea strategică a statului și credem că oamenii ar trebui să știe dacă știrile pe care le citesc vin de la o publicație care ar putea fi sub influența unui guvern.”
Dacă din investigațiile Facebook o pagină este de „propagandă”, deci controlată de vreun stat, platforma va marca pagina pentru a anunța acest lucru. Aceste etichete vor apărea și în News Feed pentru utilizatorii din Statele Unite.
De altfel, câteva publicații proeminente precum Sputnik, RT (Russia Today) și China Daily au fost deja marcate. Acestea sunt cunoscute pentru răspândirea de articole cu caracter propagandist în toată lumea. De altfel, acestea nici măcar nu încearcă să ascundă faptul că sunt controlate de guvernele Rusiei și Chinei, informația fiind publică pe site-urile oficiale. Publicațiile care cred că au fost etichetate eronat de Facebook pot să facă apel pentru o reexaminare.
Facebook a început în ultima perioadă să se pregătească pentru alegerile prezidențiale din SUA din noiembrie. Compania încearcă să închidă pagini și grupuri cu comportament „inautentic”, care răspândesc propagandă și dezinformare în ultimele luni. Această mișcare este următorul pas, iar interzicerea reclamelor în SUA pentru paginile controlate de guverne străine ar trebui să ajute în acest demers.
Totuși, tot Facebook spune că aceste pagini „rareori” își promovează articolele în SUA. În ciuda acestor măsuri, Mark Zuckerberg refuză în continuare să verifice informațiile publicate de politicieni. De curând, Twitter a început să marcheze anumite mesaje publicate de Donald Trump.
(via The Verge)