Boeing lansează un update software pentru MCAS, sistemul care a dus la prăbuşirea a două avioane noi 737 MAX

28.03.2019
Boeing lansează un update software pentru MCAS, sistemul care a dus la prăbuşirea a două avioane noi 737 MAX

Atunci când un smartphone sau un computer are o problemă software, acesta în general nu poate duce decât la frustrarea utilizatorului, însă acestea pot fi rezolvate de obicei printr-o repornire, o reiniţializare software sau un update. Avioanele însă nu ar trebui să sufere de pe urma unor astfel de erori, fiind puse destule sisteme de siguranţă şi verificări din partea autorităţilor care să asigure buna funcţionare a acestora. Boeing însă s-a lovit în ultimele luni de o problemă majoră în cazul aeronavelor 737 MAX şi speră ca un update de software să ducă la evitarea pierderilor de vieţi umane în viitor.

737 MAX este cea mai recentă serie de aeronave Boeing şi totodată una dintre cele mai bine vândute din istoria sa. Compania americană a integrat multe sisteme de siguranţă electronice în noile avion, însă în graba de a livra aceste modele cât mai repede, a evitat să le şi testeze corespunzător. Astfel, în ultimele cinci luni, două aeronave foarte noi din gama 737 MAX s-au prăbuşit cu sute de persoane la bord, iar principalul vinovat pare să fie chiar sistemul automat MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), care ar trebui să redreseze unghiul de atac al avioanelor în cazul în care există riscul de a intra în vrie.

Se pare cele două aeronave operate de Lion Air şi Ethiopian Airlines s-au prăbuşit din cauza sistemului MCAS care folosea un singur senzor pentru unghiul de atac pentru a fi activat automat. Acest senzor a oferit informaţii eronate în cele două cazuri, iar sistemul MCAS a compensat prin îndreptarea avionului cu partea frontală în jos. Piloţii au încercat să redreseze avioanele, însă fără dezactivarea sistemului MCAS, acest lucru a fost imposibil.

Noul update de software pe care Boeing îl va lansa pentru toate avioanele 737 MAX va folosi acum ambii senzori pentru unghiul de atac, iar în cazul în care există o diferenţă foarte mare între valorile pe care aceştia le raportează, sistemul MCAS nu va mai fi activat automat. De asemenea, Boeing a dezvoltat un nou program de instruire al piloţilor care să evidenţieze diferenţele între modelele Boeing 737 Max şi variantele mai vechi 737 NG, care nu dispun de sistemul MCAS. Aceştia vor fi învăţaţi să dezactiveze sistemul MCAS în caz de nevoie.

De asemenea, două opţiuni de siguranţă care erau considerate opţionale şi erau instalate contra cost pe avioanele 737 MAX sunt acum oferite gratuit pe toate aeronavele: un indicator digital pe ecranul aeronavei care indică unghiul de atac conform senzorilor de la exterior şi un indicator care va atenţiona piloţii că cei doi senzori oferă informaţii diferite („AOA disagree”)

Iată declaraţia oficială Boeing legată de noul update de software pentru aeronavele 737 MAX:

„MCAS este realizat pentru activare în zbor manual, cu flapsurile ridicate la un unghi de atac foarte ridicat.

Boeing a dezvoltat o actualizare software pentru MCAS pentru a oferi un straturi în plus de protecţie în cazul în care senzorii de unghi de atac oferă date eronate. Software-ul a fost supus la sute de ore de analiză, teste de laborator, verificări într-un simulator şi două zboruri de test, inclusiv într-un test de certificare de zbor cu reprezentanţi FAA (Administraţia de Aviaţie Federală din SUA) la bord.”

Straturile în plus de protecţie pentru sistemul MCAS includ:

  • Sistemul de control de zbor va compara acum valorile de la ambii senzori pentru unghiul de atac. Dacă senzorii oferă valori cu diferenţe mai mari de 5,5 grade cu flapsurile retractate, MCAS nu se va activa. Un indicator pe display-ul avionului va alerta piloţii.
  • Dacă MCAS este activat în condiţii anormale, acesta va oferi doar o singură valoare pentru fiecare eveniment în care este detectat un unghi de atac foarte ridicat. Nu există posibilitatea în care sistemul să ofere mai multe valori diferite.
  • MCAS nu va mai putea să opună rezistenţă mai mare decât ar putea echipajul de zbor să contracareze fizic pe manşă. Pilocţii vor avea întotdeauna posiblitatea de a dezactiva MCAS şi să controleze manual aeronava.
  • Acest update va reduce volumul de muncă în zboruri în condiţii anormale şi va preveni activarea sistemului MCAS datorat unor informaţii raportate eronat de senzori.

Lansarea acestui update pentru sistemul MCAS de pe aeronavele 737 MAX este doar începutul. Acest model de avion a fost interzis pentru zbor în toată lumea. Mai întâi actualizarea software va trebui să fie aprobată de toate comisiile din toate regiunile, după care piloţii vor primi instruirea necesară operării avioanelor 737 MAX în noile condiţii.

 

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cătălin Niţu
Cătălin Niţu
Redactor-șef Go4it.ro. Lucrează în presa de tehnologie și gaming din 2008. Absolvent al Facultății de Jurnalism și pasionat de gadget-uri, PC-uri și console de gaming. citește mai mult