Bribespot este un serviciu Web, aplicaţie
pentru dispozitive Android şi în curând telefoane
iPhone, prin intermediul căreia poţi raporta locaţiile vizitate
în care ai fost pus în situaţia de a da şpagă.
Harta generată prin contribuţia utilizatorilor te poate ajuta să
vezi unde sunt locaţiile în care s-a dat mită recent, cât au fost
nevoiţi să plătească cei implicaţi şi de ce.
Cei care au vizitat ţări est-europene şi chiar unele regiuni din
ţara noastră sunt bine familiarizaţi cu obiceiul de a da, dar mai
ales de a lua mită, devenit un adevărat mod de viaţă pentru
cei care îl practică.
Funcţia de etichetare a locurilor unde se ia mită, împreună cu
descrieri detaliate pentru fiecare din
cazurile raportate, ar putea fi de folos autorităţilor
interesate să lupte împotriva acestui fenomen, sau măcar să-i
descurajeze pe cei obişnuiţi de prea mult timp să ia mită, de teama
că indiciile lăsate în urmă de cei păţiţi vor îndemna autorităţile
să ia măsuri împotriva lor.
Din cazurile raportate în mod anonim de utilizatorii aplicaţiei
Bribespot poţi afla care sunt regiunile unde se ia mită şi
sumele de bani pe care ar fi bine sa le pui de-o parte
pentru a nu cădea victimă unui poliţist prea zelos, cadru medical
indiferent faţă de suferinţa oamenilor pe care ar trebui să-i
îngrijească sau pentru a cumpăra bunăvoinţa funcţionarului unei
instituţii.
Aplicaţia Bribespot, creată în Estonia cu o
echipă de 10 programatori, cu membrii proveniţi din Estonia,
Finlanda şi Iran, are unele limitări. Modul anonim de raportare a
cazurilor de
mită, deşi îi protejează pe cei căzuţi victimă acestui flagel
de răzbunarea celor care au fost expuşi ca luând mită şi chiar
posibile sancţiuni din partea autorităţilor care
ar trebui să îi protejeze, nu garantează în nici un fel
autenticitatea informaţiilor raportate. Deşi în mod normal sunt
puţine motive pentru care cineva ar dori să falsifice aceste
rapoarte, serviciile Bribespot ar putea servi şi drept
unealtă pentru defăimarea unor instituţii sau persoane
legitime. Dacă Bribespot va avea sau nu succes în
descurajarea luării de mită, depinde în întregime de atitudinea
utilizatorilor şi numărul cât mai mare de participanţi, dispuşi să
ofere informaţii detaliate şi care pot fi de folos celor în măsură
să stopeze această practică.