Potrivit unui studiu întocmit de Bitdefender, aplicaţiile instalate pe telefonul mobil sau tabletă nu ţin cont dacă dispozitivul rulează Android sau iOS, fiind la fel de active în culegerea informaţiilor noastre. Astfel, concepţia potrivit căreia un sistem de operare ar fi mai sigur decât altul este greşită.
Studiul derulat de Bitdefender pe parcursul a mai bine de un an, timp în care au fost analizate 314.474 aplicaţii de Android şi 207.873 aplicaţii de iOS, arată că deşi ecosistemul aplicaţiilor gratuite pentru terminalele mobile este gratuit pentru utilizator, acesta este intens monetizat de dezvoltator. Altfel spus, o aplicaţie, fie ea pentru Android sau pentru iOS, devine gratuită doar după ce utilizatorul a plătit-o cu datele sale confidenţiale. Iar situaţia devine şi mai neplăcută atunci când plata respectivei aplicaţii nu opreşte fluxul de informaţii extrase despre utilizator şi nici nu şterge informaţiile care au fost sustrase deja de pe terminal.
Cu menţiunea că indiciile din Android şi iOS nu pot fi comparate, analiza Bitdefender se concentrează pe cele mai intruzive comportamente pe care dezvoltatorii de aplicaţii ar fi putut să le includă în produsele lor:
’Un vechi proverb spune că dacă nu plăteşti pentru un produs, atunci tu eşti produsul vândut. Reclamele pe mobil se integrează în terminal, nu rulează în browser izolate de alte aplicaţii. Pe mobil, sistemele de afişare a reclamelor pot afla obiceiurile de comunicare ale utilizatorului, prietenii, contactele prietenilor, locaţia şi – mai frecvent – toate acestea în acelaşi timp. Asta le transformă în echivalentul modern al programelor spion instalate în terminalul folosit pe tot parcursul zilei’’, a declarat Cătălin Coşoi, Chief Security Strategist, Bitdefender.
Pentru întocmirea acestui raport, Bitdefender a apelat la aplicaţia Clueful, dezvoltată chiar de către companie pentru a informa utilizatorii asupra ameninţărilor legate de confidenţialitatea datelor personale pe care aceştia le expun, totul prin simpla instalare a unei aplicaţii.