Cândva, lupta pentru supremație între principalele browsere web se ducea și pe terenul extensiilor, deținătorul celei mai numeroase și folositoare colecții de extensii având perspective mult mai bune de a crește și în ochii utilizatorilor. Între timp, browserele web rămase în pozițiile fruntașe au ajuns să numere cam aceeași colecție de extensii principale, diferența fiind dată de extensiile ceva mai specializate, pe care le întâlnești într-o parte, dar nu și în cealaltă. Un alt criteriu major de departajare este proporția de extensii din categoria „junk”. Vorbim despre acele extensii pentru browser clonate după alte extensii populare (fie copiate pe de-a-ntregul sau doar imitând funcționalitatea acestora) și folosite pentru a monetiza prin mijloace obscure de pe urma utilizatorilor (ex. prin afișarea de reclame nesolicitate, direcționări către site-uri obscure, recoltarea datelor personale, instalarea clandestină de componente adware sau malware).
Ușor predictibil, extensiile abuzive tind să fie mult mai numeroase decât cele folositoare, trierea și excluderea celor neconforme reprezentând o provocare serioasă pentru administratorului respectivului magazin de extensii. Pe de o parte, este necesar ca încălcările flagrante ale politicilor de confidențialitate și a regulilor de postare a extensiilor să fie pedepsite rapid și decisiv, revocând accesul respectivului dezvoltator de extensii. Pe de altă parte, libertatea de exprimare și distribuire a extensiilor mai puțin comune, dar totuși folositoare, nu trebuie îngrădită prin impunerea unui set de reguli mult prea stricte.
La fel ca magazinul Google Play pentru aplicații de Android, magazinul Chrome Web Store a devenit un teren fertil pentru distribuirea de extensii nefolositoare și chiar dăunătoare, dezvoltatorii rău intenționați exploatând orice portiță în regulile trasate de Google și imperfecțiunile filtrelor automate de verificare pentru a obține profituri rapide. Având în vedere vremurile dificile pe care le traversăm cu pandemia Covid-19, Google a decis impunerea unor reguli mai stricte pentru limitarea propagării de extensii SPAM și a abuzurilor pe Chrome Web Store.
Prima etapă a fost încheiată deja: blocarea pe de-a-ntregul a extensiilor care nu provin din magazinul oficial. Însă consecința acestei măsuri este inundarea magazinului oficial cu mult mai multe solicitări pentru distribuirea de extensii cu scop și proveniență incertă, Google trebuind să administreze cât mai bine aceste solicitări. Spre exemplu, unele extensii provin de la aceeași companie sau filialele acesteia, dar fac exact același lucru sau ceva similar. Alții încearcă să manipuleze informațiile metadata sau să falsifice recenzii ale utilizatorilor în încercarea de a-și îmbunătăți ranking-ul la căutare.
Noua politică anti-spam interzice, de asemenea, anumite lucruri pe care utilizatorii ar putea să le considere funcționalități legitime, cum ar fi instalarea sau lansarea unei aplicații de către extensia respectivă, sau chiar aplicarea de teme pentru web browser. Chiar cu riscul de a limita anumite funcționalități legitime, Google va bloca de acum folosirea acestor practici, deseori folosite și la comiterea de abuzuri.
Dezvoltatorii de extensii Chrome au timp până pe 27 august să se conformeze cu noile reguli impuse de Google. În caz contrar, extensiile rămase neactualizate vor fi dezactivate și eliminate din catalogul Chrome Web Store.