Piloții de avioane militare, în special cei de modele de vânătoare, își pierd uneori cunoștința din cauza manevrelor strânse pe care le fac. Acest lucru se întâmplă deoarece din cauza forței-G sângele este împins din creier către extremitățile părții de jos a corpului.
Există două metode prin care piloții încearcă să evite acest lucru. Primul este un exercițiu care implică sistemul respirator și anumiți mușchi, iar al doilea este costumul special pe care îl poartă aviatorii expuși la astfel de forțe. Acesta se umflă în anumite zone pentru a preveni ieșirea sângelui din creier.
În secundele sau minutele în care pilotul își pierde cunoștința, avionul zboară singur. Dacă aeronava este prea aproape de sol și este un model care nu este actualizat din punct de vedere tehnologic, un astfel de incident se sfârșește cu prăbușirea avionului și moartea pilotului.
Unele avioane, printre care F-16 și F-35, au un sistem care preia controlul în astfel de momente. Numit Automatic Ground Collision Avoidance System (AGCAS), acesta măsoară viteza și unghiul de zbor, pune avionul în zbor orizontal, iar apoi îl forțează să ia rapid altitudine.
Anul trecut, doi piloți de F-16 americani au fost salvați de acest sistem, potrivit U.S. Air Force. În ambele cazuri, aviatorii ar fi murit fără această tehnologie, bazată pe algoritmi avansați.
Sistemul a fost dezvoltat de compania Lockheed Martin, cea care construiește modelele de avioane menționate.
Potrivit USAF, în anul fiscal 2020 au fost opt incidente în care piloți americani și-au pierdut cunoștința din cauza manevrelor agresive. În două cazuri s-a activat sistemul AGCAS.
Sursa: Popular Science
CITEȘTE ȘI:
VIDEO: Cum „merg la toaletă” piloții de avioane de vânătoare sau atac când zboară ore în șir?