Deşi am simpatiile şi antipatiile mele, ca tot omul, îmi place să menţin un echilibru. Nu sunt nici mare fan Android, nici fanatic Apple. Recunosc avantajele pe care le au fiecare, dar nici nu mă dau în lături de la a ridica piatra când ceva nu mi se pare în regulă. Într-un articol anterior am vorbit despre un avantaj important, în opinia mea, al Android-ului faţă de iOS. De data aceasta este vorba de una din marile slăbiciuni ale Android-ului şi, totodată, unul din marile atuuri ale iOS.
Android-ul are o mare problemă. Sau, mai bine spus, ecosistemul său are: vânzarea slabă a aplicaţiilor contracost. Sigur, mulţi dintre voi o să spuneţi că este un lucru bun, că sunt foarte multe aplicaţii gratuite. Greşit! Faptul că aplicaţiile pe bani se vând slab în Play Store-ul Google este un lucru rău pentru Android, pentru ecosistemul său de aplicaţii, şi, automat, pentru voi, cei care folosiţi cu Android.
Posesorii de tablete cu Android au observat cu siguranţă seceta de aplicaţii optimizate pentru acestea. Nu există termen de comparaţie între aplicaţiile pentru tabletele cu Android şi cele pentru iPad. Din niciun punct de vedere.
Numeric, diferenţa este de la cer la pământ în favoarea iPad-ului. Ai nevoie de săptămâni, dacă nu chiar luni, pentru „zgâria suprafaţa”, pentru a descoperi o mică parte din aplicaţiile foarte populare de iPad. La Android, pe de altă parte, ai neplăcuta surpriză să constaţi că aplicaţii foarte importante nu au versiune optimizată pentru tablete.
Şi calitativ este o diferenţă mare. În majoritatea cazurilor, o aplicaţie disponibilă pe ambele platforme fie va merge mai bine, fie va arăta mai bine, fie ambele, pe iPad. Includ aici şi jocurile. Puţinele jocuri optimizate pentru tabletele cu Android rulează vizibil mai prost decât pe iPad şi au mai multe bug-uri.
Diferenţa nu este la fel de mare la telefoane. Totuşi, şi aici iOS-ul este în avantaj. Încă sunt producători care nu au lansat versiuni de Android pentru aplicaţii importante. Încă sunt producători care lanseză mai întâi aplicaţii pentru iOS şi abia mai târziu pentru Android. Încă sunt producători care nu fac decât să porteze pe Android aplicaţiile de iOS. Încă sunt producători care includ mai multe funcţii în aplicaţia de iOS, faţă de cea pentru Android.
Toate aceste exemple duc către o singură concluzie: dezvoltatorii de aplicaţii acordă o mai mare importanţă iOS-ului. De ce? Pentru că acolo au şanse mai mari de a câştiga de pe urma aplicaţiilor. Pentru că utilizatorii de iOS dau mult mai multi bani pe aplicaţii. Acest grafic, rezultat al unei analize de piaţă la nivelul primului trimiestru din 2013, este cât se poate de elocvent:
De aici, corelaţia este logică: motivaţia veniturilor din vânzarea aplicaţiilor determină dezvoltatorii să creeze aplicaţii mai multe şi mai bune. Lipsa veniturilor, din contră, duce la dezinteresul dezvoltatorilor. Avantaj clar, iOS.
Vânzările slabe de aplicaţii din Android sunt ca un cancer pentru ecosistemul celor de la Google. Per a contrario, ecosistemul iOS are numai de câştigat, atunci când şi dezvoltatorii au de câştigat. Un ecosistem sănătos are nevoie de un echilibru între aplicaţiile gratuite şi cele contracost. Când majoritatea covârşitoare a utilizatorilor nu concep că este normal să plătească pentru aplicaţii, aşa cum au plătit şi pentru telefon/tabletă, ecosistemul trebuie să trăiască cu o moară de gât, şi anume, lipsa de motivaţie a dezvoltatorilor care nu vor avea de ce să investească timp şi bani în crearea unor aplicaţii mai bune şi, de ce nu, mai diversificate.
Fiecare leu dat pe o aplicaţie este o cărămidă la temelia ecosistemului fără de care sistemul de operare pe care îl foloseşti, fie el Android sau iOS, ar fi mult mai sărac.
Un ecosistem sănătos duce la o calitate mai bună a aplicaţiilor şi la o concurenţă mai mare între dezvoltatori. De aici şi ceea ce se poate descrie ca fiind „cultura reducerilor”.
Utilizatorii de iPhone şi/sau iPad sunt familiari cu acest lucru. Cei de Android, mai puţin. Foarte mulţi dezvoltatori apelează la reduceri de preţ ale aplicaţiilor proprii, pentru o scurtă perioadă de timp, de regulă o zi. Aşa se face că poţi intra în posesia unei aplicaţii de 10 euro sau mai mult pentru doar 90 de cenţi sau chiar gratuit de multe ori. Pentru a-şi creşte baza de utilizatori şi automat notorietatea, dezvoltatorii recurg la reduceri de 25%, 50%, 90% sau chiar 100%.
Şi pentru iOS şi pentru Android există aplicaţii care monitorizează zilnic modificările de preţ şi anunţă utilizatorul de „afaceri bune” – aplicaţii gratis sau la preţ redus. Deosebirea este că la Android le poţi număra pe degetele de la o singură mână, iar la iOS sunt cu sutele. Zilnic. Iar acesta este încă un mare avanatj al iOS.
Pe de o parte, vina pentru problemele ecosistemului Android este a lui Google şi a partenerilor, care nu fac suficient pentru a susţine micii dezvoltatori şi a-i ajuta să câştige mai mult de pe urma aplicaţiilor create.
Pe de altă parte, este o problemă de target. Android-ul are o masă eterogenă de utilizatori. Mulţi dintre ei cu venituri mici, care au cumpărat telefoane ieftine şi care nu concep să dea bani pentru aplicaţii. Asta spre deosebire de Apple care, prin preţul dispozitivelor, şi-a asigurat o masă de utilizatori cu venituri mai mari, care nu au o problemă în a cumpăra aplicaţii.
Dincolo de venituri, este şi o diferenţă de mentalitate între utilizatorii celor două platforme. Pentru unii, din păcate, este mai uşor să pirateze, mai ales că nici sistemul de operare şi producătoul nu se chinuie prea tare să le îngreuneze misiunea.
Android si-a crescut rapid cota de piaţă, dar o mare parte din milioanele de utilizatori nu contribuie cu nimic la dezvoltarea ecosistemului. Sunt buni doar ca cifră statistică pentru Google şi pentru numeroşii parteneri.
Din păcate, această problemă ţine pe loc Android-ul pe partea de tablete. Producătorii fac tablete din ce în ce mai bune care rivalizează şi, din anumite puncte de vedere, depăşesc iPad-ul. Din păcate, vânzările lor nu sunt ajutate de ecosistem. Aplicaţiile puţine şi slabe pentru tabletele cu Android nu ajută deloc vânzarea acestora. Şi mai trist este că, deşi această problemă este vizibilă cu ochiul liber de ani buni, Google nu pare să facă nimic în acest sens.
Pentru o aprofundare a subiectului, vă recomand următoarele lecturi:
Aplicaţii de Android şi iOS: cine sunt producătorii de top, cine câştigă cei mai mulţi bani, care sunt cele mai descărcate aplicaţii
Jocuri de Android şi iOS: cine sunt producătorii de top, cine câştigă cei maimulţi bani, care sunt cele mai descărcate jocuri
Android vs iOS: dowload-uri de aplicaţii, venituri din aplicaţii, top ţări în funcţie de download-uri şi venituri generate, cele mai populare categorii de aplicaţii şi jocuri, categoriile care generează cele mai mari venituri
România: cele mai populare aplicaţii contracost şi gratuite pentru iPhone, iPad şi Android