Dacă am înlătura din ele toate reclamele, aplicaţiile pentru dispozitive cu sistem Android ar consuma cu până la 50% mai puţină energie, ridicând substanţial autonomia bateriei.
Studiile desfăşurate de o echipă mixtă de cercetători, proveniţi de la Microsoft şi Purdue University, au concluzionat că până la 75% din energia consumată pentru rularea unei aplicaţii este folosită la afişarea de mesaje publicitare, eclipsând total funcţia principală a aplicaţiei.
Evaluarea făcută cu ajutorul unui utilitar numit EProf, separă şi analizează fiecare funcţie a unei aplicaţii, realizând un grafic detaliat al consumului de energie. Printre aplicaţiile cele mai proeminente supuse testării se numără şi jocuri populare ca Angry Birds şi Free Chess, ambele demonstrând că până la 70% din energia consumată este folosită pentru încărcarea pe serverele companiilor de publicitate a profilului şi locaţia utilizatorului, urmată de download-ul şi afişarea de bannere promoţionale. În timp ce încărcarea profilului de utilizator este realizată doar odată, la pornirea aplicaţiei, mesajele promoţionale sunt descărcate la fiecare încărcare a unui nou nivel de joc, solicitând deopotrivă conexiunea la internet şi procesorul grafic pentru afişarea bannerelor pe ecran.
Folosirea serviciilor de localizare în aplicaţii este un alt factor important ce afectează autonomia bateriei, contorizând în unele cazuri până la 15% din energia totală consumată.
În prezent, software-ul creat de echipa condusă de Abhinav Pathak a intrat în atenţia Microsoft, compania intenţionând să aducă utilitarul EProf în lumea Windows Phone, cu scopul de a contribui la eforturile demarate pentru eficientizarea consumului de energie. Cert este că şi aplicaţiile Android au mare nevoie de optimizări pentru reducerea consumului de energie, iar expunerea principalilor vinovaţi pentru risipa de resurse este un pas important de făcut. Presiunile venite din partea utilizatorilor şi nu numai, ar putea motiva dezvoltatorii software să găsească modalităţi mai eficiente pentru implementarea anumitor funcţii în aplicaţii, sau măcar limitarea celor cunoscute ca fiind problematice.