La doi ani după lansarea iPhone, în 2009, pe piaţa sistemelor de operare pentru smartphone-uri erau mulţi jucători, iar liderul incontestabil era platforma Symbian folosită de Nokia pe telefoanele sale inteligente. Locurile doi şi trei erau ocupate de BlackBerry OS şi de iOS. În afară de Symbian, însă, nimeni nu avea o cotă de piaţă confortabilă, iar clasamentele se puteau schimba într-o piaţă a smartphone-urilor aflată la începutul unei expansiuni accelerate. La momentul respectiv Android era unul dintre cel mai puţin folosite sisteme de operare mobile.
Peste doar doi ani, însă, platforma susţinută de Google a devenit liderul pieţei, iar până astăzi a continuat să îşi cimenteze această poziţie, devenind numărul unu incontestabil în 2016, cu o cotă de piaţă globală de 85,2%. Singurul sistem de operare care se mai vede, la mare distanţă, în spatele Android este iOS, cu o cotă de piaţă de 13,8%. Restul intră la categoria Alţii.
Situaţia nu este una fericită pentru consumatori, deoarece cu cât opţiunile sunt mai puţine, cu atât este mai rău. Lipsa competiţiei dăunează unei pieţe, deoarece ritmul în care apare inovaţia încetineşte.
Evoluţia platformelor mobile în ultimii şapte ani este ilustrată mai jos de către Statista, pe baza informaţiilor furnizate de firma de cercetare a pieţei Gartner.
You will find more statistics at Statista