După cum am anunţat în cursul dimineţii, Microsoft a lansat versiunea Consumer Preview a viitoarei sale suite de aplicaţii de birou Office 2013 şi, chiar dacă acesta este un produs departe de finalizare, am purces la verificarea noutăţilor aduse de aceasta.
Instalarea şi impresiile generale
Aplicaţia pentru instalare este disponibilă doar în versiune online. După autentificarea obligatorie cu un cont Windows Live, aceasta a trecut la descărcarea fişierelor necesare fără a prezenta o interfaţă şi fără să anunţe când pachetul software a fost instalat. Fiind însă doar o versiune beta, putem trece peste acest aspect şi să remarcăm timpul scurt de instalare şi activarea online obligatorie care permite utilizarea aceleiaşi licenţe pe un număr maxim de 5 PC-uri.
Schimbările de interfaţă sunt vizibile, chiar dacă nu toate sunt chiar noi absolute. Vechiul meniu Office din versiunea 2010 a fost înlocuit cu un meniu Metro, acesta oferind acelaşi mod de lucru ca şi până acum. Interfaţa a păstrat vechiul Ribbon, însă acesta are o spaţiere mai aerisită, pentru a fi mai comod de utilizat cu un ecran touchscreen, şi poate fi minimizat şi accesat ca o fereastră suprapusă peste text. Atunci când suita Office 2013 va fi utilizată cu un ecran touch, aplicaţiile vor oferi un buton suplimentar pentru lucrul full screen.
Trebuie menţionat însă că doar aplicaţiile OneNote şi clientul de mesagerie Lync au şi versiuni native Metro, restul produselor fiind aplicaţii desktop standard.
În cadrul opţiunilor tuturor aplicaţiilor Office, meniul Account va permite legarea cu serviciile online proprii precum SkyDrive, Office 365 sau, serviciul online Sharepoint pentru Office 365, dar şi Flickr, YouTube sau LinkeIn pentru imagini, fişiere video şi contacte. Prin aceste legături, documentele vor putea fi deschise, salvate sau partajate cu alţi utilizatori cu minim de efort.
Suportul pentru formatele fişierelor a devenit mai democratic, suita Office 2013 întrebând de la bun început utilizatorul dacă doreşte să utilizeze în mod implicit formatul nativ Office sau formatul OpenDocument pentru salvarea documentelor.
Word
Cel mai utilizat procesor de text a primit o serie de actualizări menite sa-l facă mai uşor de utilizat. Cei care nu iubesc Ribbon vor constata că cele mai multe funcţii pot fi accesate din meniurile contextuale, iar integrarea cloud permite atât colaborarea cu alţi utilizatori în cadrul unui document cât şi sincronizarea între PC-uri nu doar a fişierelor dar şi a punctului unde utilizatorul s-a oprit cu editarea.
Aplicaţia a primit şi câteva opţiuni noi de editare puternice cum ar fi importul documentelor PDF şi tratarea lor precum restul conţinutului Word nativ, ghidaje pentru alinierea textului şi obiectelor sau repoziţionarea în timp real a textului în timpul repoziţionării obiectelor.
Excel
Aplicaţia de calcul tabelar a primit o serie de opţiuni noi care o fac mai inteligentă, printre acestea numărând-se Flash Fill, care analizează tipul de date introduse, detectează modul în care datele importate au fost structurate şi le formatează automat în mod corespunzător pentru lucrul cu Excel. Recommended Pivot Table şi Recommended Charts sunt două rutine automatizate care fac mai simple alegerile de manevrare şi reprezentare grafică a datelor.
Powerpoint
Editorul pentru prezentări a devenit mai puternic prin introducerea unor instrumente superioare de lucru cu obiectele vectoriale, care pot fi acum lipite, intersectate sau decupate, şi prin introducerea unor game mai larg de şabloane şi teme. Pentru prezentările pe viu, creatorii pot apela la opţiuni de zoom, pentru a evidenţia o anumită porţiune dintr-o planşă, şi la rearanjarea planşelor în timpul prezentării.
Outlook
Puternicul client de email nu se depărtează foarte mult de vechiul Outlook 2010, acesta aducând doar noua interfaţă mai apropiată de liniile de design Metro, integrare nativă cu Facebook şi LinkedIn fără a mai avea nevoie de vechiul Outlook Connector, informaţii meteorologice şi opţiuni de Reply sau Forward în câmpul de previzualizare, o opţiune utilă pentru cei care au ascuns Ribbon-ul.
O noutate este sistemul de avertizare a unor posibile greşeli, care variază de la utilizarea cuvântului „ataşament” în mesaj fără ca un ataşament să fie inclus, cum ne-a obişnuit deja Gmail, până transmiterea unor documente care ar putea intra în conflict cu anumite reguli de securitate sau confidenţialitate.
Cu încredere în viitor
Chiar dacă nu toate noutăţile sunt senzaţionale, Office 2013 se anunţă e pe acum ca un produs interesant şi o actualizare utilă pentru actuala ediţie, în special pentru cei care vor trece către Windows 8 şi ecranele touchscreen. Însă şi ceilalţi utilizatori vor beneficia de integrarea cloud superioară, integrarea transparentă cu Office 365, interfaţa revizuită şi opţiunile noi pe care le-am enumerat mai sus.
O a doua versiune de test este aşteptată în octombrie anul acesta, versiunea finală urmând să fie disponibilă în prima jumătate a anului viitor. Produsul va fi disponibil atât în versiune x86 cât şi ARM, în cel din urmă cazul Office 2013 urmând sa fie preinstalat pe toate tabletele Windows RT.