Piaţa de aplicaţii mobile s-a mutat în ultimii ani de la un model premium către unul susţinut de reclame, întrucât din ce în ce mai puţini utilizatori sunt dispuşi să dea bani pe software pentru dispozitive portabile. Totuşi, după cum sugerează şi un studiu al unor cercetători francezi, gratuitatea vine cu un preţ. Nu numai că o parte a ecranului afişează tot timpul reclame, dar sursele acestor reclame sunt de multe ori dubioase, capabile să urmărească activitatea utilizatorului.
Cei care au realizat acest studiu au testat 2000 de aplicaţii pentru Android descărcate din Google Play şi au monitorizat activitatea acestora pentru a putea afla numărul de site-uri la care se conectează. În total au descoperit 250.000 de site-uri de pe 2.000 de domenii separate. Majoritatea comunicau cu servicii Google pentru reclame, însă asta nu sugerează obligatoriu că aplicaţiile respective sunt sigure. Aproximativ 10% se conectează la 500 sau mai multe site-uri, recordul între aplicaţiile testate fiind de 2.000 de conexiuni.
Dintre toate aplicaţile testate, doar 30% comunicau cu site-uri care urmăresc activitatea, iar unele dintre acestea erau conectate la 800 sau mai multe site-uri. Deşi există destule motive de îngrijorare, probabil că nu este cazul să renunţăm totuşi la aplicaţii gratuite susţinute de reclame. Majoritatea aplicaţiilor erau destul de sigure, fără să păstreze informaţii despre utilizator sau să îi urmărească activitatea, iar testul a fost făcut folosind un smartphone echipat cu Android 4.1.
Google a făcut progrese mari în domeniul securităţii şi protecţiei informaţiilor private în ultimii ani, noile versiuni ale sistemului său de operare putând probabil bloca multe dintre aceste tipuri de activităţi. Mai grav în cazul aplicaţiilor cu multe reclame este consumul de energie ridicat, care poate duce la descărcarea bateriei telefoanelor şi tabletelor mult mai repede decât ar fi normal. Problema adevărată este faptul că nu există metode simple pentru a depista aplicaţiile care monitorizează activitatea utilizatorilor.