UPDATE 4.03.2022: Noi imagini cu avionul Antonov AN-225 Mriya de la fața locului prezintă ce a mai rămas din acesta. Partea din față a avionului este separată complet de fuzelaj. Atunci când era în funcțiune, această parte putea fi ridicată la un unghi de 90 de grade în sus, oferind acces la zona de cargo a avionului.
Antonov An-225 Mriya the Largest Cargo Plane in History and a Ukrainian Icon, Confirmed destroyed by Russian Ballistic Missile Strike on Hostomel’ Airport by Russian State Media.
Today is a Sad Day for Aviation. pic.twitter.com/HJaQDojqpL— OSINTdefender (@sentdefender) March 4, 2022
UPDATE 1.03.2022: noi imagini din satelit cu aeroportul Hostomel sugerează că avionul Antonov An-225 Mriya ar putea fi intact. Poate fi văzută coada dublă a avionului care iese din hangarul în care se află. Nu este însă clară starea în care se află avionul și dacă daunele sunt sau nu critice. (sursa)
Articolul original: Războiul din Ucraina a făcut deja mii de victime umane, însă Rusia atacă și puncte cheie de infrastructură, inclusiv aeroporturi, pentru a slăbi rezistența Ucrainei. Una dintre „victimele” materiale ale războiului pare să fie și cel mai mare avion construit până în prezent, Antonov AN-225 Mriya, folosit pentru transporturi de bunuri în toată lumea, unicat în lume.
Deși nu se știe starea aparatului de zbor din surse oficiale, mai multe rapoarte afirmă că imensul avion ar fi fost distrus în urma unui incendiu care a avut loc în urma atacurilor rusești asupra aeroportului Hostomel. Acesta se afla într-un hangar atunci când luptele au început, iar imagini neconfirmate cu hangarul în flăcări au circulat pe internet. Între timp, Dmytro Kuleba, ministrul afacerilor externe din Ucraina, a confirmat că avionul a fost distrus. De asemenea, Ukroboronprom, compania care deține Antonov, a anunțat că este în plan reconstruirea avionului.
Antonov An-225 Mryia a fost construit în 1985 și a zburat pentru prima dată în 1988. Avionul a fost construit special pentru a putea căra navetele orbitale Buran pentru programul spațial al Uniunii Sovietice. Acesta a fost singurul avion echipat cu șase motoare cu reacție, trei pe fiecare aripă, 32 de roți pe trenul de aterizare și a fost singurul capabil să care până la 250.000 de kilograme la bord. În interiorul avionului exista un spațiu de 70 de metri unde putea fi depozitată încărcătura.
Un al doilea Antonov An-225 a fost în producție în urmă cu aproape 15 ani și a fost construit în proporție de 60-70%. Producția a fost însă abandonată în 2009. Este posibil ca o mare parte din acest proiect să fie folosit pentru a reconstrui avionul An-225 Mryia distrus săptămâna trecută de forțele rusești.
sursa: sfgate