Diferiți de acumulatorii Li-ion obișnuiți, noii acumulatori cu litiu-metalic brevetați de Tesla elimină din design anodul, sunt mai compacți și cu o densitate crescută de stocare a energiei.
Potrivit explicațiilor oferite chiar de Tesla, „bateriile reîncărcabile sunt acum o componentă integrantă a sistemelor de stocare a energiei pentru vehiculele electrice și alimentarea rețelei (de exemplu, intrând ca soluție de rezervă în timpul penelor de curent). Unele astfel de sisteme de baterii reîncărcabile includ litiu în formă metalică și o construcție fără anod.
Bateriile cu litiu fără anod au anumite avantaje față de bateriile tradiționale cu ioni de litiu, cum ar fi o densitate mai mare de stocare a energiei. Acumulatorii fără anod sunt, de asemenea, mai puțin costisitori și mai ușor de asamblat în lipsa acestui înveliș complicat. Cu toate acestea, anumite obstacole prezentate de această tehnologie au împiedicat adoptarea la scară largă a acumulatorilor cu litiu-metal. Îmbunătățirea anumitor aspecte, cum ar fi compoziția electrolitului, este esențială pentru obținerea unor cicluri de încărcare/descărcare acceptabile pentru uz comercial.
Până la prezenta dezvăluire, consensul general în industrie este că un electrolit bazat pe săruri de litiu („LiDFOB”) este cea mai bună soluție pentru a mări capacitatea de retenție a energiei la acest tip de acumulatori .”
Pe scurt, acumulatorii Li-Metal fără anod brevetați de Tesla sunt mai ieftin de fabricat, mai compacți și promit să crească și mai mult autonomia vehiculelor electrice. Însă un neajuns rămâne de rezolvat, longevitatea acestora nefiind încă la nivelul soluțiilor existente de tip Li-ion. Metoda investigată pentru rezolvarea acestei probleme este o compoziție personalizată a formulei standard LiDFOB cu alte săruri de litiu și solvenți nou dezvoltați pentru acumulatori fără anod.
În aplicația pentru brevet, Tesla a inclus și rezultatele testelor făcute la scară redusă, arătând o limită superioară de aproximativ 50 cicluri de încărcare pentru actuala generație de acumulatori-prototip. Pentru comparație, acumulatorii bazați pe celule Li-ion pot oferi cu ușurință 400-500 cicluri de încărcare fără pierderi semnificative de capacitate, iar soluțiile cele mai performante promit 2000-3000 cicluri de încărcare.
O posibilă implementare pentru primele generații de acumulatori hibrizi litiu-metal ar putea fi cea de range-extender pentru mașini electrice, un brevet anterior descriind modul în care module cu acumulatori pot fi închiriate și adăugate temporar mașinilor electrice, atunci când se dorește acoperirea unor distanțe mai mari fără pauze de reîncărcare.