Potrivit companiei franceze Nawa Technologies, acumulatorii Li-ion încă nu și-au atins potențialul maxim, existând loc pentru creșteri substanțiale a capacității de înmagazinare a energiei, obținute folosit un nou tip de electrod capabil să mărească de până la 3x capacitatea de stocare, respectiv, 10x viteza de încărcare.
Dacă promisiunea se materializează, am putea ajunge să alimentăm mașina electrică aproape în timpul alocat unui plin de benzină, folosind stații de încărcare capabile să furnizeze un curent de încărcare suficient de mare.
Deja activă pe segmentul ultra-capacitoarelor, compania încearcă să aducă inovațiile create în lumea acumulatorilor Li-ion, oferind avantaje ne natură să încurajeze tranziția mai rapidă la vehicule cu propulsie electrică.
Potrivit companiei, totul se rezumă la modul în care substanța reactivă (litiu) este reținută în electrodul bateriei și direcția schimbului de ioni prin care energia stocată în formă chimică este eliberată ca și electricitate. Generația actuală de electrozi folosește o combinație de pudre, aditivi și lianți, aplicați unui substrat de carbon, produsul finit semănând mai degrabă cu o porție amestecată de spagetti. Drept consecință, procesul de încărcare/descărcare este în mare parte haotic, schimbul de energie fiind perturbat de iregularitățile electrodului, reducând capacitatea și curentul maxim furnizat în sarcină.
Producătorul Nawa promite să rezolve acest aspect introducând în alcătuirea electrozilor nanotuburi de carbon cu aliniere pe verticală, structurate precum perii unei pensule într-un mod care să permită expansiunea nedistructivă la acumularea ionilor de Litiu. Rezultatul este scurtarea drastică a traiectoriei de urmat pentru ionii de litiu – distanța pe care trebuie să o parcurgă încărcătura pentru a intra sau ieși din baterie – deoarece elementul reactiv este atașat aproximativ direct la nanotuburile de carbon, folosite în rolul colectorului de curent.
Noua configurație, mult mai compactă, promite creșteri substanțiale ale densității de stocare a energiei, dar și a vitezelor de încărcare/descărcare.
Păstrând intervalul ideal pentru încărcare eficientă, de la 0% la 80% capacitate, noul tip de acumulator ar putea fi încărcat în doar 5 minute fără sacrificii prea mari pe partea de longevitate.
Potrivit companiei producătoare, o versiune preliminară a tehnologiei pregătite va fi gata pentru debutul comercial în preajma anului 2022, creșteri succesive ale capacității și longevității acumulatorilor urmând să fie adse începând cu anul 2023, țelul final vizând obținerea unor capacități de până la 6x mai mari, comparat actualei generații de acumulatori Li-ion.