La începutul lunii mai, datele IDC au arătat că piaţa tabletelor a crescut cu un procent neconvingător de 3,9 procente şi că aceasta îşi încetineşte vizibil ritmul de creştere. Noile statistici NDP, care iau în calcul şi vânzările modelelor white-box ieftine, afirmă că primul trimestru al acestui an a marcat de fapt şi prima scădere de la an la an a pieţei tabletelor.
Conform NDP, primele trei luni ale acestui an au fost marcate de o scădere care a fost provocată de absenţa lansărilor unor produse noi atractive, inclusiv Apple confruntându-se cu o reducere vizibilă a cererii pentru modelele iPad Air şi iPad Mini cu Retina Display. Nu doar lipsa produselor noi atractive a dus însă la scăderea vânzărilor, ci şi concurenţa telefoanelor mobile cu ecrane mari.
Telefoanele cu ecrane de 5,5” sau mai mari au devenit mai atractive pentru utilizatori şi au subminat vânzările de tablete mici cu diagonale de cel mult 7,9”. Odinioară un segment foarte popular care acaparase circa 60 de procente din piaţă, gama tabletelor cu ecrane între 7” şi 7,9” a devenit din ce în ce mai puţin atrăgătoare şi a fost concurată puternic de piaţa telefoanelor-gigant.
Acest aspect a fost cel mai vizibil pe piaţa chineză, unde producătorii locali s-au văzut puşi în faţa unor stocuri de tablete de mici dimensiuni pe care nu le mai doreşte nimeni. Această concurenţă dintre telefoanele mari şi tabletele mici a fost invocată de altfel şi de către Samsung acum câteva zile, sud-coreeni punând scăderea vânzărilor şi profiturilor şi pe seama acestei noi tendinţe.
Pe viitor, NDP se aşteaptă la o creştere uşoară a interesului pentru tabletele cu ecrane între 8” şi 10,9” şi la o creştere vizibilă a interesului pentru modelele de 10” sau mai mari. Modelele cu ecrane de cel mult 7,9” vor avea încă o cotă de piaţă destul de mare, însă acestea vor scădea până în 2018 la puţin peste 40 de procente şi vor fi depăşite de modelele cu diagonale între 8 şi 10,9”.
Această neaşteptată scădere va fi depăşită începând cu cel de-al doilea trimestrul al anului, NDP aşteptându-se la o creştere anuală de circa 14 procente. Aceasta este însă mai mică decât creşterea prognozată la începutul anului, compania de analiză scăzând cuantumul estimării iniţiale pentru vânzările totale pentru întregul an de la 315 la 285 de milioane de unităţi.