Apple a anunţat ieri seară rezultatele financiare pentru cel de-al treilea trimestru fiscal din 2014, perioadă corespunzătoare celui de-al doilea trimestru calendaristic al anului în curs, iar cifrele ne arată un interes crescut pentru telefoanele Phone şi sistemele Mac şi o scădere a interesului pentru tabletele iPad, replicând astfel tendinţele remarcate şi la finalul trimestrului anterior.
În cursul celui de-al treilea trimestru fiscal din 2014, Apple a obţinut venituri de 37,43 miliarde de dolari, o creştere de 6 procente de la an la an şi o scădere faţă de trimestrul anterior. Creşterea de 6 procente a fost ceva mai mică decât aştepta piaţa bursieră, însă valorile s-au încadrat în cele prognozate de Apple de la bun început.
Îmbucurătoare pentru companiei este creşterea de 28 de procente din China, o piaţă unde companiile mari se luptă cu mai ieftinii producători locali. Din cauza programului calendaristic de lansări, cel de-al treilea trimestru fiscal Apple a fost mereu cel mai slab din an începând cu 2011, deci scăderea faţă de trimestrul anterior nu este neaşteptată. Mai mult, acesta a fost şi cel mai bun trimestru trei din istoria companiei.
Profitul obţinut în această perioadă a fost de 7,7 miliarde de dolari, în creştere cu 11,6 procente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar marja profitului a fost şi ea în creştere: de la 36,9 procente acum un an, la 39,4 procente.
În aceste trei luni, Apple a vândut 35,2 milioane de terminale iPhone, în creştere de la cele 31,2 milioane de unităţi vândute acum un an, telefonul adjudecându-şi astfel 53 de procente din totalul vânzărilor Apple. Interesul mare pentru iPhone nu este o noutate, datele centralizate acum câteva săptămâni arătând că acesta este încă cel mai popular model de smartphone. În creştere a fost şi interesul pentru sistemele Mac, ultra-portabilul MacBook Air având aici principalul merit, vânzările crescând anual de la 3,8 milioane unităţi la 4,4 milioane unităţi.
Vânzările player-elor multimedia iPod au fost în scădere, de la 4,57 milioane unităţi la 2,93 milioane unităţi, însă scăderea de la an la an de 36 de procente nu ar trebui să mai mire pe nimeni deoarece această diminuare constantă s-a făcut remarcată încă din 2009.
Mai îngrijorătoare pentru Apple este însă scăderea interesului pentru tabletele iPad, care s-au lovit de o scădere de la an la an de peste 9 procente: de la 14,62 milioane unităţi, la 13,28 milioane unităţi. Apple a afirmat că scăderea este cauzată de saturarea pieţelor bogate tradiţionale, zonele în curs de dezvoltare precum China, India şi Orientul Mijlociu fiind în creştere.
Tim Cook a declarat că vânzările tabletelor iPad vor creşte datorită interesului arătat de mediul business, noul parteneriat cu IBM urmând să aibă un cuvânt greu de spus, însă rămâne de văzut cum va fi onorată această promisiune. În acest moment, tabletele iPad îşi adjudecă circa 76 de procente din piaţa business, însă tabletele, cu rata lor de penetrare de 20 de procente, nu se bucură încă de succesul laptopurilor, care au o rată de penetrare de 60 de procente.