Apple a anunţat ieri seară rezultatele financiare pentru primul trimestru al anului fiscal 2014, perioadă care corespunde ultimului trimestru calendaristic din 2013. Marcată de lansarea noilor telefoane iPhone 5S şi iPhone 5C şi noilor tablete iPad Air şi iPad Mini cu Retina Display, perioada s-a dovedit a fi una fructuoasă pentru Apple, însă există şi ceva probleme.
În cele trei luni care au închis anul 2013, Apple a obţinut un venit de 57,6 miliarde de dolari şi un profit de 13,1 miliarde de dolari. Aceste performanţe financiare sunt în concordanţă cu prognozele Apple de acum trei luni sau cu aşteptările pieţei bursiere şi marchează o creştere vizibilă de la veniturile de 54,5 miliarde obţinute în aceeaşi perioadă a anului trecut. Profitul însă a rămas staţionar la 13,1 miliarde de dolari, marja brută scăzând de la 38,6 procente la 37,9 procente.
Această scădere a marjei brute şi prognozele pentru următoarele trei luni, care anunţă venituri între 42 şi 44 miliarde de dolari şi o marjă brută de între 37 si 38 de procente, adică practic o staţionare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, au stârnit însă reacţii negative din partea investitorilor şi au dus la o depreciere a cotaţiilor bursiere cu circa 9 procente.
În acest interval, Apple a vândut cantitatea-record de 51 de milioane de terminale iPhone (faţă de 47,79 milioane cu un an înainte) şi 26 de milioane de tablete iPad (o creştere vizibilă faţă de cele 22 de milioane livrate cu un an înainte). Dacă vânzările de telefoane au ratat cu puţin prognozele pieţei, vânzările de tablete au fost neaşteptat de bune şi au confirmat declaraţia făcută de Tim Cook, care a promis „un Crăciun iPad”. Calculatoarele Mac au avut parte de o creştere de la 4,06 la 4,84 de milioane de unităţi, Apple fiind unul dintre puţini producători de PC-uri care se mai pot lăuda cu o creştere, în timp ce vânzările player-elor portabile iPod au scăzut rapid în ritmul deja cunoscut: de la 12,68 milioane unităţi la numai 6,05 milioane unităţi.
Apple nu obişnuieşte să detalieze structura vânzărilor, compania oferind detalii despre vânzările modelelor individuale doar atunci vrea să sublinieze ceva. În cadrul declaraţiilor făcute ieri seară, Tim Cook a afirmat că cererea pentru modelul iPhone 5S a fost mai mare decât se aştepta, sugerând totodată că popularitatea modelului iPhone 5C nu s-a ridicat la nivelul aşteptărilor. Aşteptat ca o versiune mai accesibilă a terminalului iPhone, noul iPhone 5C s-a dovedit a fi doar o reîmpachetare a modelului iPhone 5 într-o carcasă de plastic, un truc de marketing pe care nu l-au înghiţit prea mulţi.
Din totalul veniturilor Apple, telefoanele iPhone şi-au adjudecat o felie de 56,43 procente, în timp ce tabletelor iPad şi sistemelor Mac le-au revenit 19,91, respectiv 11,10 procente. Restul veniturilor au provenit din iTunes şi serviciile conexe (7,63%), accesorii (3,23%) şi vânzările de playere iPod (1,69%).