Cercetătorii Universităţii din Monash, Australia, au anunţat că au descoperit o nouă metodă mult mai eficientă de a dezvolta acumulatori litiu-sulf, care promit să îmbunătăţească autonomia dispozitivelor de câteva ori faţă de tradiţionalele baterii reîncărcabile pe bază de litiu-ion. Conform primelor descoperiri, un acumulator de dimensiunea unuia de smartphone ar putea asigura până la cinci zile de autonomie, în timp ce o baterie de dimensiunea uneia de maşină ar putea să alimenteze un automobil electric pentru 1.000 de km.
De altfel, cercetătorii de la Monash spun că bateria lor litiu-sulf (Li-S) are şi alte avantaje faţă de acumulatorii tradiţionali litiu-ion. De exemplu, dezvoltarea lor are un impact mai mic asupra mediului, în timp ce costurile sunt foarte joase. Una dintre metodele prin care au reuşit să modifice legăturile dintre particule în catozii de sulf este derivată din producerea detergenţilor de tip pudră. Se pare că aceasta permite catozilor posibilitatea de a susţine încărcătură mai mare cu energie electrică fără să scadă capacitatea, performanţa sau stabilitatea bateriei.
Bateriile litiu-sulf de capacitate mare sunt doar una dintre noile descoperiri în domeniul acumulatorilor. Multe companii şi multe universităţi dezvoltă soluţii alternative la bateriile din prezent, însă puţine reuşesc cu adevărat să ajungă în producţie. Acestea trebuie testate şi adaptate la nevoile pieţei. Având însă în vedere că deja sunt luate în considerare utilizarea lor în smartphone-uri şi maşini electrice, este posibil ca bateria „Li-S” să ajungă la un moment dat să devină realitate.
Spre diferenţă de alte soluţii alternative, Institutul Fraunhofer din Germania a produs deja câteva baterii de test, în timp ce cercetătorii de la Universitatea din Monash se pregătesc să folosească prima dată astfel de baterii în maşini şi în infrastructura de energie solară din Australia. De altfel, tehnologia a fost deja brevetată, deci există şi o motivaţie economică de a o licenţia către producători.
Faptul că un telefon ar putea să reziste o săptămână la o singură încărcare ar fi impresionant şi ar putea scădea semnificativ frustrarea pe care utilizatorii de smartphone-uri o simt atunci când rămân fără baterie, însă unul dintre domeniile în care această tehnologie ar putea face o mare diferenţă este cea a transportului. Vehiculele electrice ar putea scăpa de „frica autonomiei”, devenind adevărate alternative care pot chiar depăşi distanţa parcursă de un vehicul tradiţional cu un rezervor plin, în timp ce alte tipuri de vehicule ar putea face trecerea la motoare electrice (ar putea fi luate în considerare astfel de motoare pentru avioane, vapoare, etc.).