În ciuda faptului că Galaxy S5 s-a vândut mai bine în România decât S4, la nivel mondial 2014 a fost un an prost pentru Samsung. Divizia Mobile a celor de la Samsung este la al cincilea trimestru consecutiv de scădere. Numai în ultimul trimestru din 2014 aceasta a înregistrat o scădere de la an la an a profitului de 64%! Este enorm, iar producătorul coreean pierde teren atât pe segmentul smartphone-urilor ieftine, unde este asaltat de producătorii chinezi, cât şi pe cel al vârfurilor de gamă, unde doar Galaxy Note pare să mai ţină steagul sus. Iar problemele Samsung vor începe să afecteze şi Android, în ansamblu său.
Deşi nu mai sunt cei mai loiali parteneri, Google ar trebui să-şi facă griji serioase legate de Android, dacă Samsung nu se redresează. Nu neapărat pentru cota de piaţă, cât pentru sănătatea ecosistemului, care are un rol esenţial în succesul unui sistem de operare.
Cum s-a văzut foarte clar şi în cazul lui Windows Phone sau BlackBerry, ecosistemul – aplicaţiile şi jocurile disponibile pentru o anumită platformă – este esenţial pentru succesul unui sistem de operare şi a smartphone-urilor care îl folosesc. Oamenii vor să aibă cât mai multe aplicaţii la dispoziţie chiar dacă folosesc doar o mică parte din acestea. Şi, per a contrario, utilizatorii privesc cu reticenţă telefoanele care folosesc sisteme de operare cu o ofertă săracă de aplicaţii.
Ecosistemul are nevoie de utilizatori dispuşi să cumpere aplicaţii şi jocuri pentru a motiva dezvoltatorii. Acest tip de utilizatori ţi-l atragi vânzând telefoane de top, precum Galaxy S5, nu cu telefoane ieftine. Cei care achiziţionează telefoane ieftine, de regulă, nu cumpără aplicaţii, necontribuind la dezvoltarea ecosistemului. Mai puţine smartphone-uri de top vândute de Samsung, cel mai mare producător de telefoane cu Android, înseamnă mai puţini utilizatori dispuşi să cumpere aplicaţii de Android. Mai puţini bani băgaţi în aplicaţii, reprezintă o motivaţie mai mică pentru dezvoltatorii de aplicaţii pentru Android. Iar un ecosistem sărăcit va avea un efect negativ asupra Android-ul.
La polul opus, utilizatorii de device-uri cu iOS, deşi sunt mai puţini, au o putere de cumpărare semnificativ mai mare – avantajul de a vinde dispozitive celor mai înstăriţi. Nu este un secret faptul că dezvoltatorii câştigă mult mai mult din aplicaţii de iOS decât din cele pentru Android. În 2014, dezvoltatorii de iOS au câştigat în total 25 de miliarde de dolari. Ca să vă daţi seama ce înseamnă această sumă în context, App Store-ul a generat mai multe venituri pentru dezvoltatori decât Hollywood-ul pentru actori în Statele Unite!
În timp ce cel mai mare producător de telefoane cu Android are probleme (inclusiv) cu vârfurile de gamă, Apple şi-a crescut cota de piaţă (cu iPhone 6 şi iPhone 6 Plus) chiar pe seama acestora. Conform celor de la Kantar, Apple a crescut după lansarea celor două modele de iPhone 6, atât în Statele Unite şi Europa, cât şi în Asia. Şi nu doar în China, cât inclusiv pe terenul propriu al celor de la Samsung, Coreea de Sud, unde, în timp ce Samsung a pierdut cotă de piaţă, Apple a sărit de la 15% la 33% la nivelul lunii noiembrie 2014.
De asemenea, în primul trimestru fiscal din 2015 Apple a înregistrat cele mai bune rezultate din toate timpurile, toate industriile şi toate companiile. Cu peste 18 miliarde de dolari profit obţinut din vânzarea tuturor produselor, Apple a devenit cea mai profitabilă companie din lume, depăşind recordul de 16,2 miliarde dolari profit, deţinut de compania rusească Gazprom. Astfel, Apple a vândut într-un singur trimestru 74,5 milioane de iPhone-uri.
Practic, odată cu iPhone 6, o parte din forţa de cumpărare, şi aşa mai redusă, a utilizatorilor de Android a migrat către iOS, oferindu-i acestuia din urmă şi mai mulţi utilizatori dispuşi să cumpere aplicaţii şi jocuri. Ceea ce, evident, va creşte forţa ecosistemului din jurul iOS. Vor creşte veniturile dezvoltatorilor şi automat cantitatea şi calitatea de aplicaţii care alcătuiesc ecosistemul.
În acest moment (Q4, 2014) Apple şi Samsung sunt la egalitate în ceea ce priveşte numărul de smartphone-uri vândute, câte 74,5 milioane fiecare. Deosebirea e că Samsung scade de la 86 de milioane în Q4 2013, iar Apple creşte de la 51 de milioane în aceeşi perioadă.
O probabilitate ar fi ca producătorii chinezi, cei care le fac zile fripte celor de la Samsung pe segmentul de smartphone-uri ieftine, să aibă câştig de cauză şi cu vârfurile de gamă. Deja cei de la Xiaomi au făcut un pas important în sensul acesta cu Mi Note Pro. Dar chinezii trebuie să se globalizeze, iar asta va mai dura.
LG a crescut mult de când a fost ales de Google să facă Nexus 4. Deşi a crescut vânzările cu 25% în 2014, deocamdată LG nu pare să aibă forţa de a umple golul lăsat de Samsung. HTC trebuie să-şi rezolve mai întâi propriile probleme. Sony se gândeşte să-şi vândă diviza de telefoane mobile. Motorloa încă este în tranziţie. Niciunul din ”numele mari” nu par la acest moment apte să umple individual golul lăsat de Samsung. Poate împreună, puţin pentru fiecare.
O varianta mai plauzibilă este Nexus. Nu cred că este o coincidenţă faptul că, o dată cu Nexus 6, această serie de smartphone-uri a trecut de la ”telefoanele cu dotări bune şi preţ excelent”, la ”telefoane cu dotări de top şi scumpe”. Google pare să fi prevăzut situaţia aceasta. Nexus ar putea fi un bun înlocuitor pentru seria Galaxy S şi un rival important pentru iPhone, care ar rezolva parţial şi problema fragmentării prin update-urile rapide ale sistemului de operare.
În acest context, Galaxy S6 este o piesă esenţială a puzzle-ului. Dacă va merge bine sunt şanse ca Samsung să redreseze corabia în 2015, cel puţin pe segmentul vârfurilor de gamă, iar Android să-şi recâştige o parte din ”utilizatorii plătitori”. Dacă nu, criza la Samsung se va adânci, iar Google trebuie să găsească o soluţie pentru a vinde mai multe vârfuri de gamă cu Android. Cota de piaţă trece pe planul doi în momentul în care vinzi, în mare parte, telefoane ieftine.