Pe cât de grozav este telefonul tău, pe atât de neplăcute sunt problemele care pot apărea pe parcursul utilizării sale. Dacă nu ţi-ai cumpărat un telefon mobil doar pentru că arată bine şi se potriveşte cu spiritul tău rebel, îţi recomand să foloseşti un program de organizare şi backup a informaţiilor – mai devreme sau mai târziu vei realiza că munca ta de câteva minute (cât durează să instalezi o astfel de aplicaţie) nu a fost în zadar.
Software-ul poartă denumirea generică de Phone Manager (în particular, are diverse denumiri; spre exemplu, aplicaţia pentru telefoanele Nokia şi Sony Ericsson se numeşte PC Suite) şi, în cazul terminalelor mai performante, este inclusă în pachet împreună cu cablul de date. Dar trebuie să ştii că există şi programe capabile să recunoască o multitudine de modele, de la diverşi producători.
Motive pentru a instala o aplicaţie Phone Manager
Deşi nu e bine să fii pesimist, gândeşte-te că la un moment dat telefonul tău va ceda sau l-ai putea pierde, iar unele persoane din agendă sunt cu adevărat importante. Va trebui să le apelezi, dar nu înainte de a-ţi deranja prietenii la ore nepotrivite pentru a-i întreba dacă nu cumva au numărul lui cutare de telefon.
De asemenea, mesajele de dragoste sau cele cu informaţii preţioase (pe care ţi-e greu să le notezi undeva sau să le reţii), pot fi şi ele salvate pe calculator. La fel şi notiţele din calendar sau din lista de task-uri. Practic, tot ce ţine de organizare.
Dacă lucrezi într-un mediu business sau măcar aşa îţi face plăcere să crezi, cu siguranţă vei dori un terminal capabil să trimită şi să recepţioneze mail-uri care apoi să fie sincronizate cu cele de pe calculator. Aici există şi opţiunea de sincronizare cu Outlook.
Nu în ultimul rând, să presupunem că eşti genul de persoană care-şi schimbă telefonul de la o lună la alta. Cu un manager bun, nu trebuie să mai stai să te întrebi “oare am copiat contactele de pe SIM în telefon”, “am salvat mail-ul cu noile task-uri de la şeful” etc. O simplă sincronizare periodică te scapă de multe bătăi de cap.
Accesorii necesare pentru backup
Ai nevoie de CD-ul cu drivere al telefonului (evident, acestea trebuie instalate pe sistem), un cablu de date compatibil sau un adaptor Bluetooth, dacă vrei să faci backup wireless. Un dispozitiv high-end, dotat cu Wi-Fi, te scuteşte de orice fel de accesorii, asta dacă şi notebook-ul sau sistemul desktop dispune de conectivitate Wi-Fi.
Cablul este sfânt, transferul se face rapid şi în plus permite şi update de software sau intervenţii mai sofisticate asupra terminalului (deblocare, debranding etc.). În schimb, nu toate telefoanele se pot sincroniza cu PC-ul prin Bluetooth sau Wi-Fi, nu mai zic de update-urile de soft. Cu aceste accesorii şi aplicaţia pentru PC, poţi spune că eşti gata de backup.
Există o mulţime de programe tip Phone Manager, dedicate anumitor modele de terminale sau platforme (sisteme de operare).
Asul din mâneca telefoanelor cu Windows Mobile
Telefoanele inteligente cu sistem de operare Windows Mobile au avantajul celei mai simple metode de backup la ora actuală: ActiveSync. Acesta se instalează gratuit pe calculator şi face sincronizarea extrem de rapid şi eficient în Microsoft Outlook, prin Microsoft Exhange Server. Tu trebuie doar să bifezi căsuţele cu informaţiile dorite şi apoi să apeşi pe iconiţa “Sync” (vezi imaginea). ActiveSync permite şi programarea backup-ului la diferite ore din zi (opţiunea Schedule).
Ce facem cu restul?
Telefoanele care nu au sistem de operare Windows Mobile se pot sincroniza fie prin aplicaţia pusă la dispoziţie de către producător, fie prin numeroasele software-uri concepute de către diverse companii aflate în slujba comuniunii telefon-calculator.
Acum voi prezenta pe scurt două dintre cele mai populare aplicaţii de backup pentru o gamă largă de terminale: Oxygen Phone Manager şi Mobtime Cell Phone Manager.
Oxygen Phone Manager pentru telefoanele cu Symbian
Aplicaţia oferă o gestiune completă asupra telefoanelor inteligente cu sistem de operare Symbian: backup agendă, mesaje, calendar, task-uri, fişiere multimedia şi profiluri. Sincronizarea cu Microsoft Outlook sau Windows Adress Book include şi grupurile de contacte, iar datele pot fi salvate în diverse formate: Word, Excel, HTML sau CSV.
Calendarul similar celui din Outlook are o interfaţă personalizabilă în funcţie de zi, interval de lucru etc. În afară de operaţiile organizatorice specifice oamenilor de afaceri, Oxygen Phone Manager oferă în plus control asupra laturii de entertainment: jocurile (aplicaţiile) Symbian şi JAVA pot fi încărcate pe telefon, iar apoi rulate. Informaţiile complete despre acest performant manager de telefoane, precum şi lista cu terminalele compatibile se găsesc pe oxygensoftware.com.
De departe, cel mai mare dezavantaj al utilizării Oxygen Phone Manager este preţul per licenţă. Pentru un singur telefon va trebui să scoţi din buzunar 40 Euro, în timp ce pentru trei terminale costul ajunge undeva la 60 de Euro. Soft-ul se va actualiza timp de un an, iar apoi vei plăti pentru reînnoire 10 Euro / telefon înregistrat. În fine, preţul de 995 Euro pentru utilizarea unui număr nelimitat de telefoane şi update gratuit pe viaţă mi se pare mult prea exagerat.
MobTime Cell Phone Manager
Suportă aproape toate modelele de telefoane, spre deosebire de Oxygen Phone Manager care se găseşte disponibil fie pentru terminale cu Symbian, fie pentru telefoane fără sistem de operare dedicat. Aceleaşi opţiuni de sincronizare (agendă, mesaje, calendar etc.) sunt oferite de MobTime Cell Phone Manager într-o interfaţă grafică simplă şi intuitivă. Dar nici acest program nu este gratuit, costul său fiind totuşi unul mai accesibil, de 14 Euro.
Soluţii freeware
Există şi aşa ceva. Un exemplu ar fi aplicaţia My Phone Explorer, dar aceasta oferă sincronizare doar pentru terminalele Sony Ericsson. Concluzia: tot software-ul oferit de producător (Nokia PC Suite, Sony Ericsson PC Suite etc.) rămâne cel mai potrvit pentru backup, iar programele menţionate în articol devin eficiente în cazul persoanelor care deţin mai multe dispozitive ce poartă branduri diferite.