Slidere
Atuuri: cele mai spectaculoase ca design;
Dezavantaje: mecanismul de culisare se uzează în timp.
Telefoanele cu mecanism de culisare (slide) au apărut relativ recent, dar şi-au câştigat reputaţia foarte repede. Domnişoarele au fost primele care s-au îndrăgostit de ele, dar nici domnii nu au rămas indiferenţi. Avantajul constucţiei tip slide este că permite dezvoltarea telefoanelor cu funcţii multimedia şi business avansate fără să compromită aspectul şi dimensiunile acestora.
Mai nou, au apărut şi slidere capabile să culiseze în două direcţii (dual-slide: Nokia N95, Samsung F400) sau pe o traiectorie în formă de arc de cerc (arc-slide: Sony Ericsson XPERIA X1).
Istoria sliderelor este scrisă în mare parte de coreeni (Samsung şi LG), dar în ultimii doi ani europenii şi japonezii au reuşit să echilibreze situaţia la vârf.
Iată şi câteva telefoane slide spectaculoase din anii trecuţi şi până în zilele noastre:
Anul acesta aşteptăm cu nerăbdare smartphone-ul Sony Ericsson XPERIA X1, dar şi sliderul dual Nokia N96.
Communicator – putere în detrimentul dimensiunilor
Atuuri: putere mare de procesare şi funcţionalitate completă.
Dezavantaje: dimensiuni mari.
Termenul “communicator” se asociază în special cu telefoanele Nokia Communicator – primele instrumente business cu GSM. Există însă şi alţi producători care au la activ astfel de terminale, spre exemplu LG cu al lor KT610.
Spre deosebire de sliderele de top care îţi oferă o multitudine de facilităţi încadrându-se totuşi în dimensiuni agreabile, telefonul tip communicator are un gabarit mare ce nu-l recomandă purtării în buzunar. Un om de afaceri nu va fi însă niciodată afectat de acest mic inconvenient.
Se pare totuşi că terminalele communicator nu prea se mai caută, producătorii optând ori pentru slidere QWERTY sau candybar cu touchscreen, ori pentru ultimul răcnet în materie de portabilitate – MID-uri şi UMPC-uri. Ultimul communicator în toată regula (Nokia E90) nu s-a vândut prea grozav, iar procesul de producţie se ştie că este foarte costisitor. Rămâne să vedem dacă va mai exista un urmaş sau dacă finlandezii se vor orienta către dispozitive business mai suple.
Cât despre UMPC-uri, HTC oferă o gamă variată de astfel de dispozitive: HTC Advantage X7500/X7510, HTC Shift. UMPC-urile pun funcţia de telefon pe ultimul plan, în unele cazuri chiar lipsind. Nokia a lansat anul acesta un dispozitv special pentru Internet, fără funcţie de telefon mobil: Nokia N810 Internet Tablet.
Ce tip de construcţie (form-factor) ţi se potriveşte?
Nu este deloc complicat să faci o alegere în acest sens. Trebuie doar să ştii ce vrei de la viitorul tău telefon. Priveşte imaginea de mai jos şi gândeşte-te ce ţi se potriveşte, însă până la urmă nu uita că totul este subiectiv.
Dacă te interesează:
Fie că întri într-un magazin GSM sau răsfoieşti paginile Web, primul lucru pe care îl remarci la un telefon este construcţia acestuia. Producătorii aleg forma telefonului în funcţie de capabilităţile dispozitivului, dar ţin cont şi de estetică – există o adaptare continuă la modă, la stilul de viaţă din ce în ce mai diversificat. Dacă la începuturile telefoniei mobile trebuia să ne mulţumim cu forma clasică denumită “candybar”, “bar” sau “cărămidă”, în zilele noastre tipurile constructive se împart în patru mari categorii: candybar (bar), clamshell, slider şi communicator.
Telefoane candybar (bar)
Atuuri: telefoane solide, dintr-o bucată;
Dezavantaje: nu sunt.
Aproape toţi iubitorii de tehnologie şi telefoane au avut aşa ceva. Principalele motive pentru care ne-am cumpărat un candybar au fost senzaţia de siguranţă în ceea ce priveşte rezistenţa telefonului la căzături, dar poate şi faptul că în perioada anilor ’90 nu prea aveam de ales. Modele precum Nokia 5110 şi Nokia 3310 au intrat deja în istorie. Dacă primul putea suplini cu succes o armă albă, al doilea era considerat un gadget trendy – o mare parte din tinerii cu 3310 de la începutul mileniului trei sunt astăzi adulţii cu mobile ultra-sofisticate. Foarte puţini au rămas fideli principiului “telefonul e doar pentru convorbiri şi mesaje”.
Până în 2008, s-au perindat pe rafturile magazinelor o mulţime de telefoane candybar care au rupt gura târgului şi s-au vândut ca pâinea caldă. Amintim doar câteva celebre exemplare:
Revenind în prezent, să spunem că acum este foarte greu să alegem telefoanele reprezentative, din orice categorie ar face parte. Nu este chiar uşor să estimăm cât de bine vor prinde la public, mai ales că sunt lansate pe bandă rulantă. Să fie îndesate cu facilităţi care mai de care nu este de ajuns. Sunt o mulţime de alţi factori care influenţează succesul unui telefon: brand-ul, aspectul şi nu în ultimul rând preţul. Hai să dăm totuşi câteva exemple:
Telefoane clamshell (flip-phone)
Atuuri: cele mai confortabile în cadrul convorbirilor, aspect deosebit;
Dezavantaje: sunt foarte fragile.
După ce lumea s-a săturat de ameninţătoarele cărămizi, inventatorii telefonului mobil (Motorola) au adus în prim plan construcţia tip clamshell (sau flip), odată cu apariţia StarTAC-ului, în 1997. Modelul a fost atât de apreciat încât la scurt timp şi ceilalţi producători (în special cei de pe continentul asiatic) au început să lanseze astfel de telefoane.
După cum probabil ştii, telefoanele clamshell sunt alcătuite din două părţi distincte, una care îţi pune la dispoziţie tastatura, iar cealaltă care adăposteşte display-ul. Difuzorul poate fi amplasat ori pe partea superioară, ori pe cea inferioară. Majoritatea flip phone-urilor prezintă şi un ecran extern care îţi oferă informaţii despre starea telefonului (apeluri, mesaje, nivelul bateriei, piesa muzicală redată), fără să fie nevoie să-l deschizi.
Specialiştii în astfel de terminale sunt Samsung şi Motorola. În ultima vreme însă, Nokia şi Sony Ericsson au început să producă din ce în ce mai multe modele tip clamshell.
Iată o listă cu cele mai apreciate clamshell-uri de pe la noi:
Menţionăm că unele telefoane clamshell au o construcţie mai avansată, cu ecran rabatabil similar camerelor video – vezi telefoanele Nokia N90 şi N93/N93i.
Pentru anul 2008, producătorii nu au planuri măreţe în ceea ce priveşte lansarea de telefoane clamshell. Deocamdată, pe acest segment au fost anunţate doar telefoane entry-level şi mainstream, exemplarele de top fiind destinate categoriilor bar, slider şi communicator. Un singur model merită un pic de atenţie – telefonul Walkman Sony Ericsson W980.