Nokia N95, principalul concurent
In diverse publicatii, drept killer european al telefonului iPhone a fost si inca este privit modelul N95 de la Nokia, actualizat de putin timp ca memorie interna la exact aceeasi valoare de care dispune si mobilul de la Apple, de 8GB. Ca si facilitati, N95 vine cu cateva superioare (camera de 5MP vs. 2MP) ori in plus fata de cele regasite la iPhone, precum modul GPS integrat, videotelefonie 3G si conectivitate HSDPA pentru acces mobil la internet la viteze similare cu cele prin cablu.
iPhone se limiteaza la conectivitatea EDGE (de zece ori mai slaba decat HSDPA), dar se lauda in principal cu un imens ecran tactil si o interfata intuitiva numita multitouch (cu unul-doua degete atingi intr-un fel sau altul display-ul pentru a controla mobilul, lipsit de altfel de clasica tastatura). Desi reprezinta o noutate absoluta in lumea dispozitivelor portabile aceasta interfata de la Apple, analistii spun ca unii utilizatori pur si simplu nu concep sa piarda vremea invatand cum sa foloseasca un mobil fara tastatura, cum este iPhone. Printre "killerii" iPhone sunt evidentiate in presa si modele LG Prada si HTC Touch.
iPhone ramane o picatura intr-un ocean Ramane de vazut la anul daca iPhone va ajunge un best seller in materie de telefoane, pentru ca in 2008 mobilul Apple s-ar putea sa fie lansat world wide. Pana una alta, principalii cinci jucatori de pe piata (in ordine: Nokia, Samsung, Motorola, Sony Ericsson, LG) au vandut doar in al treilea trimestru al acestui an 289 de milioane de terminale si se asteapta ca pe intreg anul sa ajunga la un total de 1,134 miliarde de unitati – conform celui mai recent studiu de piata efectuat de Gartner.
Samsung a depasit spre finele lui 2007 Motorola. Vanzarile Nokia au sporit cu 38,1% in ultimul trimestru (la 110,2 milioane de unitati), Samsung a vandut 41,8 milioane, Sony Ericsson 25,4 milioane, iar LG 20,5 milioane de terminale in penultimul trimestru al 2007. Pe continentul nord-american s-a inregistrat o crestere de 10,3 procente in al treilea trimestru fata de perioada similara din 2006, cu vanzari de 45 de milioane de telefoane.
In Statele Unite
Apple a vandut primul milion de telefoane iPhone la 74 de zile dupa lansarea din 29 iunie. Seful Apple, Steve Jobs s-a aratat multumit, explicand ca celui mai popular player din lume (iPod) i-a trebuit doi ani ca sa ajunga la aceasta cifra. In luna septembrie, Jobs anunta ca Apple renunta la modelul cu memorie interna de 4GB, ramanand la cel de 8GB, plus o ieftinire a celui din urma cu 200 USD, de la 599 la 399 de dolari. In privinta ieftinirii, la fel a procedat si Motorola in urma cu o vreme dupa lansarea modelului de succes RAZR, reducandu-i pretul de la 450 la 315 USD, fapt ce a contribuit la cresterea vanzarilor acestui mobil cu 90%. In 2008 Apple spera sa vanda 10 milioane de terminale iPhone. Pana la finele lui noiembrie, Apple a vandut in Statele Unite circa 1,4 milioane de telefoane, dintre care 270 de mii doar in primele doua zile de la lansarea pe piata.
In Europa
Primii care au avut ocazia, pe batranul continent, sa puna mana foarte legal pe telefonul Apple sunt britanicii, urmati de nemti si mai apoi de francezi, pe parcursul lunii noiembrie. Cu toate ca traitorii din Regatul Unit au venituri mult mai mari decat romanii, jumatate dintre ei (46%) nu si-ar cumpara nici in ruptul capului un iPhone al carui pret este de 270 de lire sterline (560 USD), iar 26% sunt incantati de telefonul Apple, dar il considera prea scump. Potrivit studiului desfasurat de compania de cercetare GfK, la care au participat 500 de persoane, mai reies urmatoarele: doar 2% dintre britanici s-au gandit sa adauge un iPhone pe lista de achizitii de Craciun, iar la capitolul brand awareness, 75% dintre respondenti au auzit de iPhone si in general il asociaza cu un dispozitiv de muzica, e-mail si navigare web. Potrivit publicatiei The Register, operatorul britanic O2 nu activase decat 26.500 de telefoane in primele doua saptamani de la lansare, de patru ori sub estimarile partenerului Apple. In Marea Britanie, clientii sunt obligati sa semneze un contract pe 18 luni cu O2, colaboratorul Apple din peninsula.
In Germania, Vodafone obtinuse un ordin judecatoresc prin care Apple si T-Mobile (partenerul iPhone de la nemti) aveau obligatia sa vanda o versiune deblocata a telefonului. T-Mobile, respectandu-si obligatiile, s-a apucat sa vanda iPhone fara contract la un descurajator pret de 999 de euro. In consecinta, Deutsche Telekom – proprietarul operatorului german de telefonie mobila – a facut apel pentru ridicarea hotararii curtii, acceptata pana la urma de judecatori. In Franta, legea obliga Apple sa puna pe piata mobile neblocate in retea in maximum 6 luni de la lansare – care s-a intamplat la sfarsitul lunii noiembrie prin Orange. "Ne-am propus sa vindem cu putin peste 100.000 de bucati pana la finele lui 2007" – spune Didier Lombard, CEO al Orange, cu referire la asteptarile operatorului de telefonie detinut de France Telecom in Franta. Lombard a dat asigurari ca Orange pune in vanzare inclusiv telefoane nedeblocate, la un pret mai accesibil decat cel fixat in Germania de T-Mobile.
Pe baza de contract, pretul de pornire al unui iPhone este de 399 de euro. Abonamentul lunar pentru un contract de doi ani va costa de la 49 de euro si include doua ore de convorbire plus 50 de SMS-uri. In cazul contractului pe 12 luni, francezii platesc de la 4,5 euro. In Romania, iPhone exista, unii il poarta cu mandrie prin buzunare, ferindu-se insa de o actualizare a soft-ului acestui mobil dupa conectarea la computer. De ce? Simplu, abia de pe la inceputul lui 2008 avem sanse ca acest produs sa fie lansat pe cai oficiale in tara, iar terminalele aduse deja de diverse magazine online sunt "decodate" si vandute ilegal. Ilegalitati se petrec si in State unde, potrivit unor estimari, din aproximativ 1,4 milioane de bucati vandute in primele trei luni, vreo 250.000 nu au fost niciodata activate si prin urmare se presupune ca aceste aparate au fost deblocate cu ajutorul soft-urilor specializate disponibile pe net si create in timp record de catre hackeri.