Majoritatea producătorilor auto au avut activitatea perturbată din cauza problemelor cu aprovizionarea de cip-uri esențiale, însă puțini s-ar fi așteptat ca și gigantul Apple să aibă dificultăți similare, afectând până și producția iPhone 12.
Cererea foarte mare și problemele pe lanțul de aprovizionare cauzate de măsurile luate pentru gestionarea pandemiei COVID-19 au cauzat o penurie globală de semiconductoare, lovind diverse segmente ale industriei, cum ar fi industria auto și cea a electronicelor de consum.
Client valoros pentru orice furnizor selectat, Apple are în mod normal acces prioritar la componente de tot felul, situațiile de natură să blocheze activitatea de producție prin lipsa uneia sau mai multe componente esențiale apărând foarte rar.
Totul a pornit în primăvara anului trecut, când introducerea bruscă a măsurilor de carantină și blocarea activității la mulți dintre furnizorii asiatici de componente a cauzat decalaje în onorarea comenzilor deja contractate. Însă, probabil, cel mai important factor în declanșarea actualei crize a fost anticiparea greșită a unei reduceri de durată a activității pe diverse segmente ale industriei. Când, de fapt, segmente precum industria auto au revenit spectaculos după blocajul de peste vară, vânzările peste așteptări antrenând cerere excepțională pentru anumite componente care nu pot fi produse de pe o zi pe alta, cum sunt microprocesoarele.
Potrivit statisticilor, doar industria auto a cumulat deja peste 61 miliarde dolari pierderi, sub forma vânzărilor ratate de autoturisme. Și cum remedierea situației apărute este un proces de durată, pierderile continuă să se ramifice și spre alte segmente ale industriei, inclusiv piața smartphone.
Prin amploarea business-ului desfășurat, Apple este deopotrivă companie privilegiată, în sensul că are acces la cele mai noi tehnologii și metode de fabricație, dar și vulnerabilă, prin faptul că activitatea poate fi ușor dată peste cap dacă imensul lanț de aprovizionare este perturbat. Rămâne doar de văzut dacă posibila limitare a producției iPhone 12 se va resimți prin „subțierea” stocurilor în magazine și, eventual, creșteri speculative de prețuri care să pună presiune pe consumatori.