Conceptul de smartphone transparent, descris într-un brevet recent acordat pentru Samsung, este bazat pe o variație a tehnologiei ecran OLED care permite afișarea de imagini vizibile față-spate.
Inovația nu este tocmai nouă, fiind folosită deja de LG pentru dezvoltarea unei noi game de televizoare cu ecran transparent. În interpretarea Samsung, ecranul OLED va putea redea imagini color pe o suprafaţă care poate lua aspect transparent sau de oglindă, în funcţie modul cum este privită.
Caracterizată prin consum de energie redus, luminozitate ridicată și claritatea specifică unui timp de răspuns foarte redus, tehnologia OLED are ca principal avantaj în fața celei LCD faptul că nu necesită o sursă de lumină separată, fiecare pixel fiind propria sursă de lumină. Astfel, ecranele OLED pot fi la fel de subțiri ca o folie din plastic, ușor de mulat sau pliat după forma carcasei.
Potrivit noului brevet Samsung, ecranul transparent se va putea integra perfect cu spatele telefonului, devenind complet invizibil atunci când nu este activat. În realitate, acesta ar putea fi chiar ecranul pliabil vizibil la interior, comutat într-un mod de funcționare care elimină nevoia pentru un ecran secundar dedicat. Pe lângă reduceri substanțiale de costuri, tehnologia ar permite telefoane pliabile mai subțiri, sau măcar realocarea spațiului eliberat pentru acomodarea unui acumulator mai mare.
La fel ca ecranele always-on dedicate, incluse pe unele telefoane pentru afișarea mesajelor de notificare, noul ecran transparent va putea reda informații vizibile cu telefonul pliat sau depliat, consumând foarte puțină energie.
Un alt avantaj major va fi posibilitatea folosirii unui aceluiași ecran fizic și pentru poze selfie cu camera de pe spatele telefonului, camera frontală rămânând mai degrabă cu rol utilitar (ex. pentru apeluri video unde calitatea imaginii nu este prioritară).
Din păcate, publicarea unui nou brevet Samsung nu implică automat și o lansare iminentă de produs. Cel mai probabil, inovația este doar „rezervată” companiei sud-coreene, în sensul de a bloca lansarea unui produs cu aceste caracteristici de către producătorii rivali.