Chiar dacă titlul poate lăsa impresia unui material de PR, piaţa telefoniei mobile prezintă interes şi pentru utilizatorii de rând, nu doar pentru angajaţii marilor companii şi furnizori de servicii GSM. Mă refer aici la fanii diverselor branduri. Şi în România, ca de altfel în toată lumea, există fani ai unui anumit producător. La noi, dacă intri pe forumuri şi pe site-uri de specialitate este imposibil să nu remarci fanii Nokia, Sony Ericsson sau pe cei ai altor branduri. Aceştia vor fi interesaţi să vadă cum stă la nivel mondial producătorul lor preferat.
Statistica globală
În 2007 au fost vândute 1.15 miliarde de telefoane mobile. Comparativ cu 2006, când s-au vândut 990.9 milioane, în 2007 s-a înregistrat o creştere de 16%. Numai în ultimul trimestru (cea mai bună perioadă din an din punctul de vedere al vânzărilor) s-au vândut 330 de milioane. Datele studiului realizate de cei de la Gartner au în vedere ultimul trimestru al lui 2007.
Cea mai mare parte din creştere a venit din China şi India, unde foarte mulţi oameni îşi achiziţionează acum primul lor tefon mobil. În aceste zone s-au vândut foarte bine modele low-end, în timp ce în Statele Unite şi Europa de Vest sunt la mare căutare dispozitivele avansate.
Evoluţia producătorilor
Finlandezii de la Nokia şi-au consolidat poziţia de lider, cota lor de piaţă ajungând acum la 40%. În 2007 Nokia a vândul peste 133 de milioane de unităţi în întreaga lume. Singura zonă în care Nokia are încă probleme în a se impune este America de Nord. Cum era şi normal, în zonele cu pieţe mai puţin dezvoltate Nokia a vândut bine modelele low-end precum 1110 şi 1600, în timp ce în Europa de Vest au fost la mare căutare modele precum N95 şi N82.
Locul doi a fost acontat de Samsung care deşi a pierdut din cota de piaţă, avansul faţă de Motorola care se află pe locul 3 a crescut. Şi asta pentru simplul motiv că Motorola a pierdut şi mai mult din cota de piaţă. Cele mai vândute modele Samsung au fost în 2007 cele din seriile Ultra şi Ultra II. Motorola care ocupă încă locul 3, este o companie (partea de telefonie mobilă) în derivă. Cu 39 de milioane de telefoane vândute, Motorola a avut o cotă de piaţă de 11.9%. Problemele de la Motorola sunt mai evidente în trimestrul 4 al anului trecut, când a înregistrat o scădere a cotei de piaţă cu 9.7% comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2006.
Pe de altă parte, Sony Ericsson o duce bine cu o creştere mică a cotei de piaţă de la 8.7% la 9%. Locul 5 a fost ocupat de LG cu 7.1% din piaţă.
Analiza regională
Japonia, ţara cea mai avansată din acest punct de vedere, a vândut 12.5 milioane de telefoane în trimestrul 4 al anului trecut. Cu toate acestea, vânzările au scăzut cu 3.6% faţă de 2006. Europa de Est, Orientul Îndepărtat şi Africa au vândut împreună 61.8 milioane de unităţi. La loc de frunte se situează şi America Latină cu 38.8 milioane de telefoane, cu 12.5% procente mai mult comparativ cu anul trecut. Dar nu se poate compara cu cele 55 de milioane de telefoane (cu 2% mai mult decât în 2006) vândute numai în Europa de Vest.
Cu toată mediatizarea şi atenţia care i s-a acordat, iPhone al celor de la Apple nu a însemnat mare lucru la nivel mondial, în materie de vânzări. I-a înnebunit pe americani şi i-a determinat pe ceilalţi producători să-şi schimbe strategiile. Dar nu a făcut prea multe valuri în restul lumii.