Fiecare dintre noi are o anume afinitate, sau chiar loialitate
uneori, faţă de un brand sau de un producător. Îmi aduc aminte,
acum câţiva ani prietenii mei erau împărţiţi în două tabere: fani
nVidia şi fani ATI. Fiecare din cele două tabere ajunsese că
cumpere numai plăci video ale producătorului preferat, chiar dacă
celălalt avea o ofertă mai bună. Pur şi simplu din afinitate sau
simplă obişnuinţă.
Uneori alegerile noastre nu sunt bazate pe criterii raţionale
clare, ci pe valori subiective. Aşa s-au născut „războaie” de genul
nVidia – ATI, Apple – Microsoft, Nokia – Sony Ericsson şi exemplele
ar putea continua, nefiind neapărat limitate la tehnologie.
Cota de piaţă a unui brand ori a unui produs este şi ea un
criteriu important în alegerea utilizatorilor. Deşi nu poate fi
clasificat ca un criteriu pur obiectiv sau exclusiv subiectiv,
cota de piaţă spune multe despre un produs sau un
producător. Când vezi că produsul X are o cotă foarte mică
de piaţă, şansele să-l cumperi sunt şi ele mici. Reciproca este şi
ea valabilă: dacă vezi că un produs are o cotă foarte mare de
piaţă, fiind folosit de foarte multă lume, eşti înclinat să crezi
că există un motiv temeinic pentru acest lucru.
Cota de piaţă nu este doar un criteriu eficient de alegere a
unui produs. Este, totodată, o informaţie de cultură generală. Eu
unul am fost întotdeauna interesat de cotele de piaţă din IT şi
comunicaţii. Mi-a plăcut să urmăresc evoluţia unui brand sau a unui
produs reflectată de cifrele seci, dincolo de declaraţiile pompoase
ale departamentelor de marketing care ne aduc aminte de producţia
la hectar din Epoca de Aur.
Pentru aceia dintre voi cu sete de cultură generală şi interes
pentru statistică, cotele de piaţă de mai jos se vor dovedi foarte
interesante. Sunt cele mai recente cifre din domenii precum
browsere web, sisteme de operare, motoare de căutare şi telefoane
mobile.
Sisteme de operare pentru desktop
Nu este o surpriză pentru nimeni faptul că Windows tronează pe
primul loc la distanţă foarte mare de orice alt concurent. Nu că ar
avea prea mulţi concurenţi.
Conform Hitslink, în ultima lună, Windows, în toate versiunile
sale, are o cotă de piaţă de 92%. Este urmat de Mac OS cu 5.16% şi
de Linux cu 1.02%.
O altă sursă care ne oferă date legate de cota de piaţă a
sistemelor de operare (pornind de la browser-ul folosit) este
W3schools.
Conform acestora, în ianuarie 2010 situaţia este următoarea:
Ianuarie 2010 | Ianuarie 2009 | |
Windows 7 | 11.3% | 0.2% |
Windows Vista | 15.4% | 16.5% |
Windows XP | 59.4% | 69.8% |
Linux | 4.6% | 3.9% |
Mac OS | 6.8% | 5.8% |
Conform acestor cifre, atât Linux , cât şi Mac OS au înregistrat
creşteri în ultimul an. Pe altă parte, Windows 7 a reuşit
să câştige 11 procente, în detrimentul bătrânului XP.
Browsere Web
Un domeniu foarte dinamic este cel al browserelor Web. În
ultimii ani, de cât au apărut Firefox şi Google Chrome, Internet
Explorer a pierdut teren uşor dar sigur.
Conform W3schools cota de piaţă a browserelor Web arată aşa:
Ianuarie 2010 | Ianuarie 2009 | |
Internet Explorer 8 | 14.3% | 0.6% |
Internet Explorer 7 | 11.7% | 25.7% |
Internet Explorer 6 | 10.2% | 18.5% |
Firefox | 46.3% | 45.5% |
Google Chrome | 10.8% | 3.9% |
Safari | 3.7% | 3.0% |
Opera | 2.2% | 2.3% |
Cu alte cuvinte, Firefox ar avea mai multă cotă de piaţă
decât toate versiunile de Internet Explorer. Cea mai
importantă creştere a înregistrat-o în ultimul an Google Chrome,
care a câştigat peste 6 procente.
Pe de altă parte, Hitslink îl dă lider pe Internet Explorer, cu
toate versiunile sale. Acesta ar avea 62.12% cotă de piaţă, în timp
ce Firefox deţine numai 24.43%. Locul trei este ocupat de Google
Chrome cu 5.22 procente.
Motoare de căutare
Nici aici nu sunt mari surprize. Google, Yahoo şi Microsoft
deţin primele trei poziţii şi spre surprinderea nimănui
Google este lider detaşat cu 85.78% din piaţă.
Asta în timp ce Bing al celor de la Microsoft are deocamdată doar
3.17 procente. Restul motoarelor de căutare, cu excepţia Baidu, au
sub un procent.
Sisteme de operare pentru telefoane mobile
Cifrele legate de sistemele telefoanelor mobile variază destul
de mult. Cu toate astea, ierarhia este cam aceeaşi, indiferent de
sursa citată.
Gartner, de exemplu, dă următoarea ierarhie:
De remarcat rocada Microsoft – Apple, iPhone OS trecând
în 2009 înaintea lui Windows Mobile.
Producători de telefoane mobile
Foarte interesantă pentru fanii diverselor mărci, este
statistica privitoare le cota de piaţă a producătorilor de
telefoane mobile.
Evident, Nokia este (încă) pe primul loc. Producătorul finlandez
deţine 39.1% din piaţă. Este urmat la distanţă mare de Samsung cu
21.3 procente şi de LG 10.5%. Cea mai mare dezamăgire vine
din partea celor de la Sony Ericsson care au înregistrat
doar 4.5 procente. Locul revine Motorola cu 3.7% cotă de piaţă.
Acestea sunt statisticile ultimului trimestru din 2009.
Producători de telefoane inteligente
Cota de piaţă a telefoanelor inteligente cunoaşte acelaşi lider:
Nokia. Acesta este urmat, în ordine, de RIM (cu BlackBerry), Apple,
Motorola şi HTC.
Nokia deţine 38.2% din piaţa telefoanelor
inteligente. RIM are 19.6% din piaţă, Apple 16%, Motorola
4.6%, iar HTC 4.4%.
O să mă opresc aici cu statisticile deşi ar fi fost interesant
de văzut care este situaţia şi pe alte pieţe. De exemplu, un raport
apărut chiar azi legat de televizoarele foarte subţiri îi dă pe
primul loc pe cei de la Samsung (23.3%), urmaţi de LG şi Sony care
se află la egalitate cu 12.4%.