Un raport al International Air Transport
Association confirmă cu date reale temerile multora dintre
operatorii liniilor aeriene, care îşi îndeamnă călătorii să închidă
telefoanele mobile şi orice alte echipamente electronice care ar
putea interfera cu sistemele responsabile de buna funcţionare a
avionului.
Nu mai puţin de 75 incidente care au avut loc
la bordul avioanelor de linie au fost clasificate ca având drept
cauză directă interferenţele provenite de la telefoane mobile sau
alte dispozitive electronice. Dintre incidentele produse între anii
2003 – 2009, cel puţin 26 au
afectat buna funcţionare a echipamentelor responsabile de controlul
suprafeţelor de zbor, prezentând un pericol iminent pentru
siguranţa zborului.
Totuşi, multe din dovezile prezentate în raport sunt mai degrabă
relatări ale piloţilor şi nu au o bază ştiinţifică prin care să
poată fi stabilită în mod concret cauza producerii
incidentelor:
„La altitudinea de aproximativ 1400 metri pilotul automat
s-a decuplat singur, urmat de aprinderea indicatorilor de
avertizare. Însoţitorii de zbor au fost îndrumaţi să verifice dacă
există pasageri care utilizează echipamente electronice. Aceştia au
raportat patru pasageri care operează dispozitive electronice (un
telefon şi trei iPod-uri).
În fiecare din cazurile citate a fost indicat că oprirea tuturor
dispozitivelor electronice la insistenţele însoţitorilor de zbor a
dus la reluarea bunei funcţionări a echipamentelor de zbor
afectate.
Dave Carson, reprezentant al companiei
Boeing, a afirmat pentru ABC News că simpla
activare a unui telefon mobil într-un moment critic al zborului,
cum sunt manevrele de aterizare/decolare, poate crea haos printre
echipamentele electronice din cabina piloţilor. Unii dintre
senzorii electronici folosiţi pentru monitorizarea diverselor
subansamble sunt montaţi chiar în pereţii cabinelor care adăpostesc
pasagerii, putând exista situaţii în care aceştia se află la doar
centimetrii de antena unui telefon mobil. În timp ce avioanele de
generaţie mai nouă sunt în general suficient de bine ecranate
pentru a preveni apariţia interferenţelor, avioanele vechi sunt
mult mai vulnerabile.
Carson a demonstrat apoi într-o cameră de test
Boeing, modul în care semnalele provenite de la
dispozitive BlackBerry,
iPhone şi iPad, ar putea crea afecta
echipamentele electronice ale avioanelor.
Din păcate mulţi dintre pasageri aleg să ignore cu bună ştiinţă
recomandările personalului de zbor, crezând că astfel de
incidentele cauzate de interferenţe cu echipamente electronice sunt
simple mituri, sau o dovadă exagerată de atitudine preventivă din
partea companiilor aeriene.