Cercetătorii de la MIT, Institutul de Tehnologie din Massachusetts, sunt responsabili pentru multe dintre tehnologiile pe care acum le folosim în viaţa de zi cu zi, aşa că vestea inventării unei noi tehnologii de comunicaţie între submarine şi avioane nu este tocmai surprinzătoare. Noul sistem de comunicaţii se numeşte TARF (tanslational acoustic-RF) şi poate transforma semnalele transmise de sonar în informaţie care poate fi interpretată de dispozitive care folosesc unde radio.
Cele două companii nu erau compatibile până la dezvoltarea TARF întrucât sonarul foloseşte microvibraţii ale apei pentru a transmite date în format binar de 0 şi 1, iar acestea nu pot fi transmise în aer, asemeni undelor radio. Sistemul TARF funcţionează folosind un receptor la suprafaţa apei care captează semnalul transmis de sonar, care apoi îl decodează şi îl transmite mai departe sub formă de unde radio. Astfel, un submarin poate comunica direct cu alte vehicule de deasupra apei, inclusiv cu avioane.
Sistemul TARF poate astfel să fie implementat pentru uz militar, unde submarinele de armată ar putea comunica direct cu avioanele de vânătoare pentru o coordonare mai bună în luptele pe apă, în timp ce în mediul „civil” ar putea fi folosit de către cercetători pentru a colecta date despre viaţa marină fără ca dronele trimise să fie nevoite să iasă la suprafaţă pentru a transmite informaţii.
Nu în ultimul rând, TARF ar putea fi folosit în aviaţie. Cutia neagră a avioanelor ar putea fi echipată cu un astfel de receptor, fiind mult mai uşor de a găsi un avion prăbuşit în apă folosind echipamente sonar.
Cercetătorii MIT susţin că tehnologia este momentan într-un stadiu incipient, deci va mai trece o perioadă de timp până când vom vedea primele teste în afara laboratorului sau primele vehicule echipate cu TARF.