Pentru publicul larg, Steve Jobs reprezintă o figură iconică în IT, poate chiar mai cunoscută decât Bill Gates, iar brand-ul Apple, cel pe care în istoria de 35 de ani l-a creat, l-a crescut, l-a abandonat, l-a privit cum se stinge, iar apoi tot el l-a scos din mizerie după revenirea la cârma companiei, a ajuns astăzi unul dintre cele mai prestigioase din întreaga lume, depăşind chiar colosul Microsoft.
Apple a înregistrat profituri record în ultimii ani, mulţumită unor produse prin care a reuşit să stârnească reacţii duse până la paroxism în rândul consumatorilor. Cel mai bun exemplu este evident iPhone-ul, dar şi iPad-ul a ridicat valuri uriaşe la lansarea din 2010.
Dar ar fi ajuns oare iPhone-ul atât de râvnit dacă nu era promovat de Steve Jobs? Sau iPad-ul? Ar mai fi fost MacBook Air atât de celebru dacă nu era Steve şi „magia” cu plicul? Oare cum ar fi prins la public aceste produse dacă în locul discursurilor antrenante, cu patos, aveam parte de nişte prezentări seci, fără pic de emoţie? Sunt convins că nici Copperfield şi nici Houdini nu ar fi reuşit atât de bine să ne vrăjească.
Steve Jobs prezintă primul iMac după revenirea la cârma Apple (1998)
Steve Jobs a excelat atât mulţumită carsimei, dar mai ales datorită vizunii sale extraordinare. În faţa consumatorilor, deşi în nenumărate cazuri criticat, a reuşit să îşi menţină o poziţie puternică (vezi cazul antenna-gate spre exemplu). Problemele de sănătate s-au dovedit a fi singurele capabile să-l înlăture pe Steve de pe scena companiei şi să cutremure acţiunile la bursă ale Apple.
După cum probabil aţi aflat, la începutul acestei săptămâni, Steve Jobs a anunţat că se retrage pentru o perioadă nedeterminată de la conducerea companiei, sarcinile urmând a fi preluate de Tim Cook. Motivul retragerii este unul medical, aşa cum s-a mai întâmplat şi în trecut. Vestea a lovit ca un baros bursa europeană, impactul financiar major fiind diminuarea valorilor acţiunilor Apple cu 8-10%.
În 2008, când a circulat zvonul cum că Steve Jobs este bolnav de cancer pancreatic, acţiunile au scăzut cu aproximativ 50%. Investitorii sunt aşadar conştienţi de contribuţia lui Steve Jobs la imaginea companiei, nu doar la deciziile de ordin strategic.
Cu toate acestea, revenirea acţiunilor la valori peste cele înregistrate înainte de nefericitele evenimente s-a făcut destul de uşor, ce-i drept şi pe fondul veştilor cum că Steve Jobs se va reface şi va reveni la cârma companiei. Dacă Steve renunţă definitiv la şefia Apple, este foarte posibil ca scăderea accentuată pe care o va înregistra compania să nu mai poată fi remediată atât de uşor. Până una alta acestea sunt doar simple păreri.
Steve Jobs prezintă iPhone (2007)
Anumiţi analişti consideră că Apple are puterea de a rămâne sus şi fără Steve Jobs, toate aceste fluctuaţii fiind o chestiune, mai bine spus o trăire de moment. Până la urmă, şi restul liderilor din board-ul de conducere, au capacitatea şi valoarea de a susţine compania din Cupertino.
Este adevărat că, oricine îl va succede pe Steve Jobs, va avea o misiune dificilă în a păstra tonusul extraordinar al discursurilor. Dar succesul unei companii nu ţine doar de galele de prezentare. Iar bazele Apple sunt extrem de solide. Există o direcţie clară ce implică menţinerea unor standarde înalte, concretizate prin fabricarea de produse premium, fără compromisuri în primul rând din punct de vedere constructiv şi mereu cu un pas înaintea celorlalte companii. Ne aducem aminte că revoluţia ecranelor touch s-a petrecut abia după lansarea iPhone-ului, iar tabletele s-au înmulţit ca ciupercile după ploaie după apariţia iPad-ului.
Se vede clar că multe companii, deşi au viziune, aşteaptă ca Apple să deschidă drumul către noi şi noi produse, ele neavând puterea de a capta interesul aşa cum reuşeşte compania din Cupertino.
Noi nu putem decât să-i urăm însănătoşire grabnică lui Steve Jobs şi să sperăm că la vară ne va delecta cu un nou speech în stilu-i caracteristic. Subiectul va fi unul cât se poate de tare: a cincea generaţie de iPhone.
Steve Jobs prezintă iPad (2010)