Bărbații aflați la vârsta de mijloc și care locuiesc în orașe sunt principalii clienți de sisteme fotovoltaice în România, potrivit unui studiu realizat de firma Ensys Renewable Solutions.
Cei mai mulți clienți ai acestor soluții (77,65% din total) sunt bărbați. Majoritatea (69,92%) locuiesc în mediul urban. Vârsta medie a cumpărătorului de sisteme fotovoltaice este de 51 de ani.
Potrivit cercetării realizate de Ensys, valoarea medie a proiectelor implementate este de 35.000 lei, iar economia medie anuală la energie estimată este de 4.080 de lei.
„Cei mai mulți clienți vin din mediul urban și zona limitrofă, locuiesc la casă și au o înțelegere deplină asupra modului în care energia fotovoltaică îi poate ajuta să obțină facturi mai mici la energie”, a declarat Sebastian Crișan, CEO interimar al companiei.
Potrivit lui Crișan, foarte mulți clienți doresc să devină prosumatori.
Citește și: Scurt ghid pentru panouri solare: La ce te uiți când le cumperi și de ce tip ai nevoie
Un prosumator este, în același timp, consumator și producător de energie electrică. Surplusul de electricitate îl injectează în rețea și este compensat de către furnizorul cu care are contract.
În 2022, numărul prosumatorilor a crescut de aproape trei ori, de la 14.000 în luna ianuarie, la peste 40.000 în luna decembrie.
„Practic, se poate vorbi astăzi despre deținători ai unei capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu o putere instalată totală de 423 MW, reprezentând aproximativ 2,25% din toată puterea instalată în România în acest moment. Pentru anul 2023, estimările arată că un număr de circa 70.000 de români vor dobândi statutul de prosumator”, potrivit unui comunicat al Ensys.
Cercetarea a fost realizată pe baza datelor centralizate de la 55.000 de clienți persoane fizice, înscriși pentru instalarea sistemelor fotovoltaice atât prin programe guvernamentale, cât și prin contribuție proprie.