Ca de fiecare dată când lansează un serviciu nou, Google
reuşeşte să creeze un val de entuziasm general în care întreaga
lume, de la Vatican la Întorsura Buzăului, aşteaptă cu sufletul la
gură să vadă ce a mai născocit inventiva companie americană. „Ce să
fie? Nu-i nimic. A trecut Acceleratul”, ar spune Topîrceanu dacă ar
vedea agitaţia creată de lansările celor de la Google.
Acceleratul Google nu ţine însă cont de vreme. Nu se blochează
la Lehliu ca ştim noi care primar mai petrecăreţ. Acceleratul
Google merge înainte călcând totul în picioare: Microsoft, Yahoo!,
Apple, Facebook, Twitter şi cine o mai avea ghinionul să-i stea în
cale. Acceleratul Google a poposit astăzi în staţia Buzz.
Google
Buzz.
Ce este Google Buzz
Aşadar Google a lansat Buzz. Dar ce este de fapt Buzz şi ce
reprezintă el?
Buzz este (încă) o încercare de socializare a celor de la
Google. Dacă nu ţi-a apărut până acum, cu siguranţă într-una din
zilele următoare îţi va apărea în Gmail, sub
Inbox, un nou folder numit Buzz. Acolo te vei socializa de acum
înainte în Gmail.
Pe scurt, Google Buzz este în parte un agregator de reţele
sociale şi în parte o reţea socială propriu-zisă. Sau altfel spus,
o reţea socială care interacţionează cu alte aplicaţii sau
reţele sociale şi care chiar împrumută funcţii de la
acestea.
Google şi socializarea
Google nu prea pare să ştie să socializeze. Cel puţin asta
reiese până acum din tentativele Google de socializare. Câţi dintre
voi folosiţi Orkut, de exemplu? Sau câţi dintre voi v-aţi încruntat
încercând să înţelegeţi, la început, „sistemul de prietenii” din
Google Reader? Sau, în fine, ce alte reţele sociale de succes marca
Google mai ştiţi?
Să luăm ca exemplu Picasa. Picasa nu se compara sub nici un
aspect cu Flickr, liderul în domeniu. Cu atât mai puţin în ceea ce
priveşte funcţiile sociale. Nivelul de socializare din Picasa tinde
spre 0. Asta în timp ce interacţiunea dintre utilizatori este la ea
acasă în Flickr.
Adevărul e că Google a avut la fel de mult succes pe
reţele sociale cum a avut Microsoft pe motoare de căutare.
Ambele companii au avut în cele două domenii mai multe tentative
care, în cele din urmă, nu au adus nici un plus palpabil.
Buzz pare încă o încercare de socializare a lui Google, aşa cum
Microsoft a mai încercat o dată apa cu degetul când a lansat Bing.
La o primă vedere pare o abordare la fel de stângace ca şi
cele de până acum.
Principiile Google Buzz
Semne de întrebare
Google Buzz va fi „o chestie” pe care mulţi nu vor şti de unde
să o apuce. Majoritatea funcţiilor sunt inspirate din reţele gen
Friendfeed, Twitter şi Facebook. De aici apar şi o serie de
întrebări, oarecum logice.
Unde sunt inovaţiile specifice Google? Google ne-a
obişnuit până acum să fie cel care inovează, cel care vine cu
funcţii noi, preluate ulterior de alţii. De data astea este exact
invers. Google preia de la alţii. Iar acesta nu e
un semn bun. Mulţi spun despre Microsoft că şi-a pierdut
capabilitatea de a inova. Să fie timpul la care Google intră şi el
pe trendul descendent?
De ce trebuia integrat în Gmail? Ca şi cum distragerea
atenţiei nu era şi până acum o problemă, acum te vei întrerupe din
scrisul mesajelor pentru a vedea imagini, clipuri video sau alte
minunăţii. Noroc că poate fi dezactivat.
De ce nu l-au gândit ca un serviciu separat? În loc
să-ţi distragă atenţia când ai treabă în Gmail, puteau foarte bine
să-l lanseze ca un serviciu separat. În acest fel, când aveai chef
de pierdut timpul, ştiai unde să te duci, în loc să te întrerupi
din lucru.
De ce nu unifică Gmail şi Google Reader? Google Reader
şi Gmail au mai multe lucruri în comun. Pe lângă principiul
noutăţilor (mesaje noi, subiecte noi), cele două servicii au acum
fiecare propriul modul social. În Gmail ai acum Buzz, iar în Reader
avem de mult sistemul de Follow şi Share a prietenilor respectiv
posturilor. Cele două servicii ar coabita de minune
împreună.
Ce rol va avea Google Talk în toată povestea asta?
Gmail înseamnă acum trei lucruri: e-mail, messenger şi reţea
socială. Dacă integrarea lui Buzz în Inbox este clară, de ce a fost
lăsat pe din-afară Gtalk? Google Talk, clientul de IM din Gmail, ar
putea intra şi el hora Gmail – Buzz într-un fel sau altul. Ar putea
fi chiar integrat complet în Buzz.
De ce a rămas pe din-afară Facebook? Cea mai importantă
reţea socială, Facebook, nu apare în Google Buzz. De ce? Să fie
doar neînţelegeri contractuale sau ambiţii ascunse?
De ce Buzz? Serios, de ce au ales numele Buzz? Nu era
destul de uzat? Nu are Yahoo! un serviciu asemănător, cu acelaşi
nume de ani buni?
Cum va schimba lumea Google Buzz
Foarte mulţi oameni plus câteva companii vor fi afectaţi într-un
fel sau altul de Google Buzz.
Pe de o parte, utilizatorii de Gmail se vor trezi peste noapte
cu o reţea socială. Cei care au deja conturi pe Twitter şi restul
reţelelor similare vor folosi probabil, cel puţin de curiozitate,
Google Buzz. Ceilalţi cel mai probabil o vor ignora.
Pe de altă parte, concurenţa îşi va face griji. Când Google
intră pe piaţa pe care activezi, ai dintr-o dată un concurent cel
puţin serios. Oricât de nepriceput la partea socială ar fi, Google
nu trebuie niciodată neglijat. Cine ştie, dacă nu reuşeşte pe cont
propriu cumpără o reţea socială şi rezolvă problema.
Ar fi prematur şi totodată stupid să emitem un verdict legat de
Google Buzz. Asta mai ales în condiţiile în care, celor mai mulţi
dintre noi, nu le-a apărut încă noul serviciu în Gmail.
Rămâne de văzut cum îl vor aprecia utilizatorii şi cum va evolua
Buzz pe viitor. Un lucru e cert, Google Buzz are un avantaj
important: deţine deja o bază mare de potenţiali utilizatori.
Practic, oricine foloseşte Gmail poate deveni utilizator
Google Buzz.