Compania Facebook nu se bucură de cel mai bun renume atunci când vine vorba de protejarea datelor utilizatorilor, însă agregarea şi procesarea intensă a informaţiilor cu caracter personal în scopuri publicitare pare o activitate inofensivă pe lângă modul discret în care celebra reţea de socializare poate afecta psihicul utilizatorilor. Conform unei lucrări controversate publicate de către companie, Facebook a desfăşurat cu succes un experiment psihologic care a implicat alterarea News Feed-urilor utilizatorilor şi urmărirea reacţiilor emoţionale ale utilizatorilor.
Conform lucrării apărute în Proceedings Of The National Academy Of Sciences, publicaţia oficială a Academie de Ştiinţe a Statelor Unite, compania Facebook a desfăşurat un experiment psihologic timp de şapte zile în luna ianuarie a anului 2012 prin care a urmărit să găsească legăturile dintre modurile de prezentare a unor informaţii şi reacţiile utilizatorilor la acestea. Desfăşurat pe un eşantion de 689.000 de utilizatori împărţit în două grupe distincte, experimentul a implicat manipularea News Feed-urilor prin eliminarea subiectelor cu conotaţii negative, respectiv pozitive, şi a urmărit modul în care această selecţie a afectat reacţiile subiecţilor.
În mod deloc neaşteptat, utilizatorii cărora li s-au prezentat articole cu conţinut emoţional predominant negativ au reacţionat cu comentarii de aceeaşi natură, iar grupul căruia i s-a servit conţinut predominant pozitiv a fost influenţat în acelaşi fel, dar în direcţia opusă. Întocmit de cercetători din cadrul Facebook şi a universităţilor Cornell şi California, studiul a arătat astfel că starea de spirit a utilizatorilor influenţează reacţiile emoţionale ale prietenilor şi că reţelele de socializare constituie un mediu propice pentru propagarea rapidă pe scară largă a acestora. Concluzia acestuia a fost că propagarea emoţiilor nu necesită în mod neapărat interacţiunea directă verbală sau non-verbală, un mediu virtual fiind la fel de eficient pentru propagarea influenţelor inter-umane,
Conform Facebook, experimentul a urmărit să găsească o legătură între conţinutul publicat de utilizatori, reacţia celor din jur şi modul în care aceştia folosesc serviciul, iar posibila manipulare a datelor este stipulată în cadrul clauzelor şi condiţiilor de utilizare. În condiţiile în care o şeptime din populaţia planetei are un cont Facebook, etica acestui studiu este teribil de discutabilă.
Consumatorii de conţinut acuză de multă vreme mass-media de manipulare, intenţionată sau nu, însă studiul Facebook arată că serviciile de socializare online pot fi instrumente şi mai eficiente pentru influenţarea în direcţia dorită a stării de spirit a unui număr masiv de utilizatori. În mâinile cuiva fără prea multe mustrări de conştiinţă, o astfel de reţea poate deveni o armă de dezinformare şi manipulare în masă, iar acest lucru este mai grav decât orice procesare a datelor cu caracter personal făcută de giganţii Internet-ului.