În contextul actualei pandemii COVID-19, majoritatea ţărilor lumii au impus deja măsuri de carantină şi emis recomandări, îndemnând cetăţenii să evite cât mai mult deplasările care nu sunt absolut necesare şi să adopte un stil de viaţă care presupune statul acasă, aproape tot timpul.
Răspunzând solicitărilor primite din partea autorităţilor, operatorii reţelelor de telefonie mobilă au convenit deja să cedeze, temporar, datele pe care le deţin privind locaţiile şi deplasările utilizatorilor de telefoane mobile, ajutând la conturarea unei analize corecte asupra gradului de mobilitate a populaţiei şi, implicit, capacitatea de propagare a virusului Wuhan.
Alăturându-se acestui efort, Google contribuie cu date centralizate în mod anonim, cumulând deplasările a milioane de utilizatori de telefoane cu Android, unii dintre aceştia folosind Google Maps, iar restul fiind doar „înregistraţi” în tipul deplasărilor zilnice, traseele parcurse apărând la secţiunea Timeline ale contului Google.
În Google Maps sunt utilizate date agregate, anonime, care arată cât de aglomerate sunt anumite locuri. Astfel se pot identifica blocajele în trafic sau orele în care anumite spaţii publice (restaurante, muzee, etc) sunt aglomerate. Oficialii din sistemul de sănătate consideră că acest tip de date, agregate şi anonime, pot fi utile pentru a lua decizii critice în lupta împotriva COVID-19.
Începând de astăzi, Google publică prima versiune a rapoartelor privind mobilitatea populaţiei în contextul pandemiei COVID-19 – COVID-19 Community Mobility Reports, pentru a oferi date privind schimbările în mobilitatea populaţiei ca urmare a muncii de acasă, izolării la domiciliu şi altor politici menite să aplatizeze curba pandemiei. Aceste rapoarte ajută autorităţile, şi în acelaşi timp respectă politicile Google referitoare la confidenţialitatea datelor. Rapoartele despre mobilitatea populaţiei sunt lansate la nivel global şi acoperă 131 de ţări, inclusiv România.
Rapoartele utilizează date agregate şi anonime pentru a reliefa tendinţele de mişcare, în timp şi geografic, pe diferite categorii de locuri şi activităţi, precum recreere, cumpărături şi farmacii, parcuri, staţii de transport, locuri de muncă şi locuinţe. Acestea vor arăta tendinţele pe durata a mai multor săptămâni, cele mai recente date urmând a fi pe ultimele 48-72 de ore. Rapoartele vor afişa procentual creşterea sau descreşterea numărului de vizite pentru un anumit loc, fără să arate numărul absolut de vizite.
Important de ştiut, informaţiile publicate au acoperire la modul general, fără a centraliza date personale de identificare, precum locaţia unui individ anume şi mişcările sale.