Google+ s-a lansat la sfârşitul lui iunie şi, în doar două
săptămâni, a reuşit să adune
peste 10 milioane de utilizatori – o cifră record pe
care nicio altă reţea de socializare nu a reuşit să o atingă până
în prezent. Practic,
Google+ este produsul online cu cea mai rapidă
creştere din istorie, asta în condiţiile în care accesul se face
încă pe bază de invitaţie.
UPDATE: După trei
săptămâni, Google+ a depăşit numărul de 20 de milioane de
utilizatori. Cei mai mulţi sunt în Statele Unite (5
milioane) şi în India (2,8 milioane).
Ne aducem aminte că
Facebook a stat multă vreme în penumbră până când a
reuşit să accelereze şi să ajungă la cei 750 de milioane de
utilizatori de astăzi. Din 2005 (momentul în care a trecut la
stadiul de site de cămin la site serios, consemnat la adresa
facebook.com) şi până în 2008 a crescut cu greu la 100 de milioane,
abia apoi a urmat marele „boom”. Iată mai jos un tabel care arată
evoluţia Facebook din 2008 şi până azi.
Chiar dacă „armatele” sunt incomparabile ca număr, lupta cot la
cot reprezintă doar o chestiune de timp. E greu să spunem exact cât
va dura (unii zic doi-trei ani, alţii mai mult), dar afirmaţia cum
că Google+ va ameninţa supremaţia Facebook în
aproximativ trei ani poate fi susţinută din cel puţin două puncte
de vedere:
1. Google deţine resursele
necesare: este practic cea mai importantă companie din
online (nu degeaba i se spune „gigantul din online”), are banii şi
se poate folosi de celelalte servicii (cel mai important fiind
motorul de căutare, dar şi GMail) pentru a aduce utilizatori în
reţea.
2. Oamenii, oricât de atractiv
ar fi produsul utilizat, vor la un moment dat altceva şi nu
ezită să migreze către acel ceva dacă sunt încântaţi de
cum arată şi cum funcţionează. Dar în momentul în care cineva se
decide să migreze către alt serviciu, cifrele nu se schimbă foarte
mult, iar unul dintre motive este acela că respectivul individ, în
marea majoritate a cazurilor, nu-şi va şterge contul de pe vechiul
site ci va deveni un utilizator ocazional sau inactiv. De aceea
este important să se ţină cont de statistica referitoare la
utilizatorii activi. Personal, am o mulţime de conturi pe
diverse site-uri de socializare, dar de multe dintre ele am şi
uitat. Sunt convins că mulţi dintre voi puteţi confirma această
situaţie.
Pe lângă cifre, am mai constituit o listă pro şi
contra (de atuuri şi puncte slabe) ce caracterizează în
momentul de faţă aceste două reţele de socializare. Lista poate fi
extinsă cu contribuţia fiecărui utilizator – păreri, aşteptări,
idei de dezvoltare ş.a.m.d.
Avantaje Facebook
Avantaje Google+
Situaţia, luată punctual, este echilibrată (6 – 6). Ca
importanţă însă, atuurile G+ sunt mai grele. Rămâne de văzut cum se
va dezvolta Google+ şi cum va răspunde Facebook. Aşteptăm
cu interes părerile voastre, mai ales dacă folosiţi ambele reţele
de socializare.