Nu este un secret faptul că aplicaţiile aşa zis gratuite, distribuite prin magazine oficiale cum este Google Play Store, îşi trag veniturile tot de pe urma utilizatorilor care le folosesc. Însă afişarea de reclame este doar vârful aisberg-ului. În realitate, multe dintre acestea funcţionează ca veritabile instrumente de spionaj, colectând şi trimiţând mai departe informaţii care ating toate aspectele de zi cu zi.
Vârstă, sex, locaţie, aplicaţiile instalate pe mobil, obiceiurile la cumpărături, până la statutul socio-economic şi înclinaţiile politice – toate aceste informaţii colectate în timp ce foloseşti telefonul mobil sunt folosite la alcătuirea profilului tău individual şi vândute oricui este interesat să le folosească: companii de publicitate, organizaţii interesate de propagandă electorală în favoarea unui anume partid, sau instituţii bancare pe care le-ai abordat pentru solicitarea unui credit. Deşi pare ciudat ca aplicaţia pentru credit personal sa-ţi fie respinsă în urma analizei de risc întocmită pe baza obiceiurilor discutabile de folosire a telefonului mobil, scenariul este cât se poate de plauzibil, dat fiind nivelul la care a ajuns colectarea de informaţii în rândul utilizatorilor de smartphone.
Potrivit studiului întocmit de cercetători ai Oxford University, 88.5% dintre aplicaţiile gratuite descărcate din Play Store împart datele colectate despre utilizatori cu Alphabet, compania aflată în spatele Google. Analiza efectuată pe un eşantion de 959.000 de aplicaţii mai arată că printre beneficiari se mai numără şi alte companii cu notorietate pentru colectarea abuzivă de informaţii, ca Facebook (42.5%), Twitter (33.8%), Verizon (26.27%), Microsoft (22.75%) şi Amazon (17.91%).
O aplicaţie de mobil trimite informaţii colectate despre utilizatori în medie către 5 companii specializate pe monitorizare, unde sunt procesate şi date mai departe altor companii mari.
Principalii suspecţi pentru practici abuzive de colectare a informaţiilor sunt aplicaţiile pentru ştiri şi cele adresate copiilor.
Contactaţi pentru clarificări, reprezentanţii Google au oferit o declaraţie evazivă, reafirmând existenţa unui set de reguli şi indicaţii privind colectarea şi gestionarea de informaţii despre utilizatori, care trebuie făcută în mod transparent şi doar cu consimţământul acestora. ”Dacă o aplicaţie încalcă aceste reguli, o vom elimina”. Totodată, Google a pus la îndoială metodele de analiză şi descoperirile făcute. Potrivit companiei, anumite servicii funcţionale cum ar fi raportarea erorilor şi analize de folosire a aplicaţiei nu ar trebui considerate încălcări ale dreptului la intimitate, rolul acestora fiind de a ajuta îmbunătăţirea aplicaţiei în viitor.