Chiar dacă, de-a lungul timpului, s-a transformat într-un
conglomerat de servicii multe şi variate, la origine, Google rămâne
un motor de căutare. Motorul este inima companiei americane,
liantul care uneşte şi se regăseşte în toate celelalte produse şi,
totodată, principala sursă de venit. Fără motorul de căutare,
celelalte componente Google s-ar prăbuşi ca nişte piese de
domino.
Deşi este cel mai folosit motor de căutare, la mare distanţă de
concurenţă, Google nu-şi permite să nu vină periodic cu inovaţii şi
funcţii noi. Mai ales acum când, în sfârşit, Microsoft pare să fie
pe drumul cel bun cu al lor Bing. În fapt, chiar şi înainte de
Bing, Google a lansat funcţii şi opţiuni noi de căutare.
Cu toate astea, nu în fiecare zi vezi o nouă interfaţă pe
Google. De fapt, de când a apărut şi până azi, interfaţa motorului
de căutare nu a suferit niciodată modificări importante din acest
punct de vedere. Au fost doar schimbări minore. În rest, Google,
motorul de căutare, a rămas fidel filosofiei sale, în care
interfaţa trebuie să fie cât mai simplă cu putinţă.
Iată însă că şi Google îşi mai schimbă filosofia.
Motorul american de căutare testează în prezent o nouă
interfaţă. Bine, nu este complet nouă. Principiile rămân
aceleaşi dar noul design include mai multe schimbări şi mai
radicale decât în toată istoria Google. Dacă îţi vine să crezi, vei
vedea şi alte culori pe Google, în afară de alb şi albastru!
Noul Google – pagina principală
Trei lucruri îţi sar în ochi când intri pe pagina principală:
logoul, box-ul de căutare şi butoanele de sub box. Primul, logou-ul
are ceva schimbat. Este mai simplu parcă, literele nu mai sunt
însoţite de efecte şi umbre. Şi parcă este ceva mai luminos.
Box-ul de căutare de pe pagina principală este mai îngust şi mai
înalt. Aduce parcă mai bine cu designul Web 2.0. Chenarul box-ului
este acum albastru iar în laturile de jos şi din dreapta dispun de
o uşoară umbră.
Cea mai mare schimbare a acestei pagini vine din partea
butoanelor de sub box-ul de căutare. Atât butonul de căutare, cât
şi anticul I’m Feeling Lucky sunt mai mari şi mai pătrăţoase. Şi
mai „şocant” este că banalul gri a fost înlocuit cu o
nuanţă de albastru – identică cu cea de pe literele G din
logo.
Pagina cu rezultate şi meniul lateral
Dându-şi
parcă seama că pagina de rezultate nu foloseşte eficient lăţimea
monitoarelor noastre, Google a adăugat în pagina de rezultate
un meniul lateral, plasat în partea stângă. Se
regăsesc în acest meniu mai multe secţiuni.
Prima secţiune, de sus în jos, conţine filtrele de
căutare în funcţie de tipul conţinutului. Avem aici câteva
din link-urile care apareau pe primul rând de sus al paginii:
imagini, ştiri, video, blog-uri etc. Surprinzător, link-urile sunt
însoţite şi de simboluri grafice. Simboluri care sunt chiar
colorate. Secţiunea de link-uri este în mod normal restrânsă,
afişând doar link-urile pentru imagini şi ştiri. Dacă vrei să apară
şi restul link-urilor, poţi da click pe butonul More.
A doua secţiune este cea de filtrare a rezultatelor pe
criteriu cronologic. Ai 5 opţiuni aici: ultima oră,
ultimele 24 de ore, ultima săptămână, ultimul an şi un anumit
interval pe care îl poţi configura.
Ultima
secţiune se numeşte Search tools. De aici poţi, de exemplu, să
alegi afişarea doar a link-urilor nevizitate în pagina de
rezultate. Alt instrument este aşa-numitul Timeline. Acesta îţi
arată frecvenţa posturilor legate de subiectul căutat pe un anumit
interval de timp. O altă opţiune interesantă este Page images.
Aceasta va afişa alături de fiecare rezultat şi o imagine, preluată
evident din pagina respectivă.
Box-urile de căutare din pagina cu rezultate au preluat şi ele
caracteristicile box-ului de pe pagina principală. Cu deosebirea că
atât cel de sus, cât şi cel din partea de jos a paginii, sunt
foarte lungi.
Căutarea avansată
Pagina de căutare avansată a fost şi ea modificată. Are un nou
design şi mai multe opţiuni. Din punct de vedere grafic, această
pagină arată clar mai bine decât versiunea anterioară. Chiar dacă
acum conţine mai multe opţiuni, are un aspect aerisit.
Ca opţiuni de căutare avansată noi, am remarcat
filtrarea în funcţie de licenţă. Cu ajutorul
acestei funcţii poţi afişa doar paginile al căror conţinut poate fi
folosit pe alte site-uri, cu sau fără scop comercial.
O altă opţiune îi spune lui Google unde să caute termenii
folosiţi. Poţi opta pentru o căutare doar în titlul, în
link sau în tot conţinutul paginilor. Ultimele două
opţiuni din pagina de căutare avansată te ajută să găseşti pagini
similare sau link-uri care duc către o anumită pagină.
Cum poţi activa şi folosi noua interfaţă
Toate bune şi frumoase doar că noua interfaţă este deocamdată în
teste. Apare rar şi aleatoriu anumitor useri dar, în majoritatea
cazurilor, Google se arată în hainele vechi. Dacă vrei să
ai acces la noua interfaţă de pe acum trebuie să urmezi aceşti
paşi:
1. Intră pe google.com. Dacă eşti redirecţionat automat către
google.ro, dă click pe link-ul Google.com in English
2. Şterge textul din bara de adrese, copiază următorul text
acolo şi dă Enter:
javascript:void(document.cookie=”PREF=ID=20b6e4c2f44943bb:U=4bf292d46faad806:TM=1249677602:LM=1257919388:S=odm0Ys-53ZueXfZG;path=/;
domain=.google.com”);
3. Dă refresh sau intră din nou pe google.com pentru a folosi
noua interfaţă.
Noua intefaţă Google nu reprezintă doar o schimbare la faţă.
Este şi un upgrade funcţional, care aduce o serie de facilităţi noi
şi un acces mai rapid la funcţiile deja existente. În afară de
noutăţile amintite în acest articol, mai sunt şi alte alte
aspecte pe care le vei observa dacă vei inspecta cu atenţie noua
interfaţă.