Investigaţia Cambridge Analytica continuă să scoată la lumină noi abuzuri comise chiar sub nasul administratorilor Facebook, arătând cum reţeaua de socializare a funcţionat ani de zile ca instrument de supraveghere în masă a utilizatorilor, servind terţe companii şi interese obscure.
Facebook a suspendat deja aproximativ 200 de aplicaţii pe care investigaţia le-a scos în evidenţă pentru colectare şi folosirea abuzivă a datelor despre utilizatorii reţelei de socializare, însă cercetările nu se opresc aici, alte nereguli fiind descoperite constant.
Potrivit anunţului făcut de CEO-ul Mark Zuckerberg în data de 21 martie, Facebook va „investiga toate aplicaţiile care au avut acces la volume mari de date despre utilizatori, înainte ca modificări aduse reţelei de socializare să limiteze accesul începând cu anul 2014”.
Gândită să funcţioneze ca un instrument de PR care să repare imaginea şifonată a companiei, auditul demarat de Facebook continuă în schimb să dezgroape încălcări grave ale intimităţii utilizatorilor.
Populară şi în rândul utilizatorilor Facebook din România, o aplicaţie de tip Quizz (chestionar) semnată de nametests.com a avut în perioada de maximă popularitate aproximativ 120 milioane de utilizatori lunar, care au cedat de bună voie informaţii detaliate despre propria persoană, completând chestionare deghizate în jocuri de tip „oracol”. Inevitabil, datele obţinute au fost vândute companiilor de publicitate, fără ca persoanele vizate să aibă habar de cele petrecute.
În ciuda alertelor apărute încă din luna aprilie, administratorii Facebook au luat măsuri concrete pentru a limita propagarea aplicaţiilor de tip chestionar abia două luni mai târziu, după ce scandalul a luat amploare.
Între timp, Facebook a demarat o campanie costisitoare de reparare a imaginii de brand, culminând cu reclame de o pagină apărute în publicaţii celebre, în care administratorii reţelei de socializare reafirmă angajamentul pentru protejarea intimităţii utilizatorilor.