Apple ar putea primi o amendă de 26,6 miliarde de dolari în UE pentru concurenţă neloială faţă de Spotify

06.05.2019
Apple ar putea primi o amendă de 26,6 miliarde de dolari în UE pentru concurenţă neloială faţă de Spotify

Conflictul dintre Apple şi Spotify ar putea avea consecinţe majore pentru gigantul american, în cazul în care serviciul de streaming va câştiga. Spotify a depus plângere la Comisia Europeană împotriva Apple pentru concurenţă neloială, spunând că serviciile sale sunt taxate prea mult, în timp ce Apple poate oferi preţuri mai mici pentru că nu trebuie să plătească cei 30%. În acelaşi timp, sunt menţionate alte servicii care nu plătesc taxe similare, precum Uber.

Spotify trebuie să plătească 30% din valoarea abonamentelor realizate prin intermediul AppStore către Apple pentru primul an de servicii către utilizatori, după care taxa scade după fiecare an. Compania consideră că această taxă este abuzivă, întrucât compania este nevoită să crească preţurile abonamentelor pe platforma Apple. În timp ce abonamentul costă 10 dolari dacă te abonezi din browser, pe AppStore, preţul Spotify creşte la 13 dolari, pentru a compensa pentru „taxa Apple”. În acelaşi timp, serviciul concurent Apple Music costă 10 dolari. (în România, ambele servicii costă 5 euro)

Conform Spotify, alte servicii care oferă posibilitatea de plată prin aplicaţie de pe AppStore, precum Uber şi alte servicii de transport, nu plătesc 30% din fiecare tranzacţie către Apple. În acelaşi timp, Spotify beneficiază şi de o versiune gratuită a serviciului, care livrează reclame către utilizatori, veniturile din aceste reclame rămânând exclusiv în conturile Spotify, fără a fi taxate de Apple.

În cazul în care Comisia Europeană va hotărî că Apple încalcă legile europene, Apple ar putea risca o amendă de 26,6 miliarde de dolari, un nou record la nivel mondial, după amenda de 5 miliarde pe care a plătit-o Google anul trecut. Această sumă reprezintă 10% din veniturile globale Apple.

Răspunsul Apple după ce Spotify a depus plângerea a fost ferm:

„După ce a folosit platofrma App Store pentru mulţi ani pentru a-şi creşte substanţial afacerile, Spotify caută acum metode prin care să păstreze toate beneficiile ecosistemului App Store, incluzând veniturile substanţiale pe care le primeşte de la clienţii de pe App Store, fără să aducă contribuţii acestei pieţe. În acelaşi timp, ei distribuie muzica pe care o îndrăgiţi în timp ce oferă contribuţii foarte mici artiştilor, muzicienilor şi autorilor care o creează, chemând în anumite instanţe aceşti creatori în tribunal.

Spotify are tot dreptul să îşi determine modelul de afacere, dar simţim o obligaţie să răspundem atunci când Spotify amestecă motivaţiile lor financiare în retorică menită să inducă în eroare despre cine suntem, ce am construit şi ce facem pentru a oferi suport către dezvoltatorii, muzicienii şi creatorii de conţinut independenţi dion toate domeniile.”

În timp ce Spotify este în continuare lider pe piaţa de streaming de muzică, atingând pragul de 100 de milioane de abonaţi lunar şi peste 117 milioane de utilizatori ai versiunii gratuite, Apple se laudă cu doar 56 de milioane de abonaţi la nivel mondial. În SUA însă, Apple Music a reuşit să depăşească Spotify, servicul american având 28 de milioane de abonaţi, în timp ce Spotify are 26 de milioane.

Practica Apple de a cere 30% din tranzacţiile care au loc prin intermediul AppStore este standard în industrie, toate magazinele de conţinut digital impunând „taxe” similare: Google Play Store, Steam, PlayStation Network, Xbox Live, etc. Pentru a evita această taxă, Netflix, de exemplu, a eliminat posibilitatea de a te abona prin intermediul aplicaţiei de iOS, compania încurajând abonarea din browser sau de pe un PC.

 

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cătălin Niţu
Cătălin Niţu
Redactor-șef Go4it.ro. Lucrează în presa de tehnologie și gaming din 2008. Absolvent al Facultății de Jurnalism și pasionat de gadget-uri, PC-uri și console de gaming. citește mai mult