Apărând ca un deja-vu pentru pentru utilizatorii de imprimante HP, producătorul Epson este acuzat sabotarea imprimantelor folosite de utilizatori care au ales să nu achiziţioneze consumabile originale la preţurile impuse de companie. Concret, Epson ar fi recurs la o „actualizare de securitate” automată, care odată aplicate cauzează „defectarea” cartuşelor pentru imprimantă, dacă acestea nu sunt recunoscute ca fiind originale.
Strategia de a vinde imprimante ieftine şi consumabile scumpe a dus la apariţia unei înfloritoare pieţe a cartuşelor „compatibile” şi servicii de reumplere disponibile la o fracţiune din preţul unui cartuş original. Prevăzând această „evadare” a consumatorilor în piaţa de consumabile ieftine, Epson şi alţii producători de imprimante au echipat dispozitivele comercializate cu o funcţie de verificare a provenienţei cartuşelor instalate, care însă nu a fost activată de la bun început, lăsând cumpărătorilor impresia că pot face o achiziţie avantajoasă alegând o imprimantă care permite reîncărcarea cartuşelor sau înlocuirea acestora cu produse compatibile puţin costisitoare.
„Păcăleala” iese la lumină abia atunci când, după ce un număr important de echipamente au fost deja vândute cumpărătorilor motivaţi de promisiunea unui cost de exploatare cât mai redus, producătorul le „repară” cu o actualizare urgentă de firmware, care blochează folosirea consumabilelor livrate de terţi.
O mică parte dintre consumatorii nemulţumiţi se vor alătura unor procese colective, solicitând despăgubiri. Însă per total, producătorul echipamentului are mult mai mult de câştigat de pe urma folosirii haotice a sistemelor DRM şi blocarea prin firmware a consumabilelor acceptate iniţiale de echipamente.
Prevăzute de la bun început cu chip DRM, cartuşele originale pentru imprimante Epson nu au fost iniţial verificate pentru autenticitate la instalarea în anumite modele de imprimante, producătorul lăsând dezactivată această funcţie. Strategia este folosită de ani buni şi de competiţie, HP şi Lexmark fiind reclamaţi deja pentru obiceiul de a „repara” imprimantele aflate deja la utilizatori prin aplicarea de actualizări firmware care restrâng compatibilitatea la anumite tipuri de consumabile.
Din păcate, singura „apărare” pentru posesorii de imprimante Epson este să evite cu orice preţ instalarea actualizărilor de firmware, sau drivere mai noi decât cele livrate pe CD-ul de instalare, chiar cu riscul de a-şi vulnerabiliza PC-urile la ameninţări cu viruşi informatici pe care respectivele actualizări le-ar remedia. Problema este că producătorii de imprimante se adaptează deja acestui trend, echipând driverele software cu rutine de instalare a patch-urilor de securitate ce asigură aplicarea acestora în mod automat.