Anul trecut, Microsoft lansa iniţiativa Mixed Reality, mulţi producători parteneri lansând prima generaţie de dispozitive de acest gen. Noi am testat anul trecut o soluţie Acer, care părea să fie exact ceea ce ne-am fi aşteptat de la un produs de primă generaţie: decent în funcţionalitate, însă nu foarte bine pus la punct din punct de vedere al confortului, acesta necesitând ajustare continuă pentru a funcţiona corespunzător. Producătorul taiwanez se întoarce însă în 2019 cu un nou dispozitiv VR din gama Mixed Reality numit OJO 500, care ar trebui, cel puţin în teorie, să repare multe dintre neajunsurile primului model.
OJO 500 de la Acer este un dispozitiv VR puţin diferit faţă de ceea ce am văzut în trecut, filozofia din spatele design-ului său fiind în primul rând bazată pe modularitate. Headset-ul este construit din plastic de calitate, care pare să poată rezista abuzului pe perioadă prelungită, şi include multe dintre elementele pe care ne-am obişnuit să le vedem de la dispozitive VR.
În primul rând, suportul de fixare pe cap este acum mult mai comod şi mai simplu de setat. Acesta foloseşte din nou un sistem similar cu cel de pe PlayStation VR, cu o susţinere cu bureţi în partea de sus, care se aşează pe fruntea utilizatorului şi un burete în spate, care se fixează pe ceafă. Fixarea se face folosind rotiţa de pe spatele dispozitivului, aceasta funcţionând asemeni unui şurub. Odată ce headset-ul este fixat pe cap, aproape că poţi uita că este acolo, cel puţin din punct de vedere al confortului general.
Acer a dorit să realizeze un headset complet modular, astfel partea din faţă a dispozitivului, unde sunt găzduite toate componentele electronice, poate fi detaşată de suportul din plastic. Având în vedere că în general suporturile de acest gen sunt primele care pot ceda la un dispozitiv de VR, această idee nu este deloc rea. Ba chiar faptul că poţi rabata întreaga parte cu display în sus, asemeni unui vizor pe o cască de motocicletă ajută atunci când doreşti să verifici ceva rapid şi să te întorci în VR.
OJO 500 nu are butoane ale sale, ci doar o rotiţă folosită pentru focalizarea lentielor, în partea de jos. Acesta mai oferă un port jack pentru conectarea căştilor şi două butoane care controlează clemele pentru detaşarea părţii frontale. De altfel, asamblarea este extrem de simplă, întrucât fixarea se face cu magneţi. Headset-ul integrează chiar şi boxe foarte mici în corpul său, însă acestea oferă un volum mic, însă de ajuns pentru a nu folosi căşti şi să înţelegi ce se întâmplă din punct de vedere auditiv atunci când foloseşti dispozitivul într-o cameră foarte liniştită.
Aminteam despre căşti, ceva ce prima generaţie de headset Mixed Reality de la Acer nu oferea în pachet. Acer a mers pe aceeaşi idee modulară şi cu acestea, fixarea pe suprafaţa căştii fiind realizată cu cleme, iar căştile sunt conectate între ele cu un cablu. Conectarea la sunet se face folosind jack-ul de 3,5mm. Este o soluţie mai puţin elegantă, care implică mai multe fire, însă din nou, asigură un design modular şi compatibilitate cu orice altă pereche de căşti, întrucât le poţi detaşa oricând şi folosi căştile tale. Braţele căştilor au un sistem glisant pentru a putea fi potrivite pe urechile utilizatorilor, iar pe casca din stânga există o rotiţă pentru volum. Pe partea din spate, headset-ul are nişte canale de plastic pentru a găzdui firul care conectează cele două căşti.
Am lăsat însă partea mai negativă pentru finalul prezentării: cablul de conectare la PC. Deşi acesta este foarte calitativ, fiind realizat dintr-un plastic cauciucat care pare foarte rezistent, acesta se conectează în partea de sus în stânga căştii, o poziţie nu tocmai ideală. Mai mult acesta este destul de greu şi poate crea disconfort atunci când foloseşti headset-ul stând în picioare. Mai mult, cablul este destul de scurt, deci nu va permite îndepărtarea la distanţă prea mare de computer.
Din fericire, conectarea se face extrem de simplu: conectezi un HDMI la placa video de pe PC sau în port-ul HDMI de pe laptop, iar mufa USB 3.0 Type-A la un port USB. Windows 10 va porni automat setarea mediului Mixed Reality şi va descărca toate cele necesare în doar câteva minute.
Controllerele sunt singurele care necesită conectare individuală, însă procesul este extrem de rapid, acestea folosind standardul Bluetooth, în timp ce interfaţa „prietenoasă” facilitează conectarea rapidă. Chiar dacă aceste controllere sunt realizate de Acer, acestea au un design standard şi funcţionează cu orice alte dispozitive Mixed Reality de pe piaţă. De asemenea, acestea sunt absolut identice cu cele de anul trecut, fiecare oferind un touchpad, un trigger, un buton „grip”, butoanele Windows şi Meniu, plus un stick analogic.
Mişcarea este înregistrată folosind senzori precum accelerometru şi giroscop, în timp ce poziţionarea în spaţiu 3D se face folosind LED-urile de pe cele două cercuri frontale, care sunt recunoscute de camerele video de pe partea din faţă a căştii. Mişcarea este surprinzător de bine înregistrată şi redată pe ecran, performanţa fiind comparabilă cu cea a dispozitivelor Vive şi Oculus.
Când tragi linie însă, OJO 500 de la Acer este o îmbunătăţire semnificativă la capitolul design şi construcţie faţă de generaţia precedentă, oferind o senzaţie de produs „aproape” premium. Spun aproape deoarece anumite elemente precum cablul de conectarea amplasat într-un loc ciudat şi calitatea cablurilor căştilor nu sunt tocmai ideale. Nu ar fi de mirare ca acele cabluri subţiri să fie agăţate în ceva şi rupte în utilizare normală. În rest, totul pare să arate şi să funcţioneze bine la nivel de bază.
Dispozitiv VR performant, comparabil cu concurenţa în materie de calitate a imaginii
Construcţie bine pusă la punct, cu design modular
Include căşti şi controllere în pachet
Necesită puţine cabluri şi se configurează foarte repede
Este compatibil cu platformele Steam VR şi Windows Mixed Reality, oferind acces la foarte mult software
Puţin cam scump pentru un dispozitiv VR din gama Mixed Reality
Căştile se conectează prin cabluri care nu par foarte rezistente
Este puţin cam greu în partea din faţă
Cablul de conectare la computer nu oferă prea multă libertate de mişcare