După tragediile Lion Air şi Ethiopian Airlines, în care au murit 346 de persoane care erau la bordul unor aeronave Boeing 737 Max, producătorul de avioane a retras acest model din circulaţie, în încercarea de a repara problemele software care au stat la baza acestor accidente. Considerată iniţial o simplă problemă software, se pare că rezolvarea acesteia este însă ceva mai complicată, fiind necesară instalarea unui computer de bord secundar, care să verifice în timp real rezultatele celui principal.
Principalul vinovat în cazul Boeing 737 Max pare să fie sistemul MCAS, un sistem automat de siguranţă, al cărui scop era să încline avionul în faţă, în cazul în care senzorul exterior care calculează unghiul de atac raportează un risc de a intra în vrie. Se pare însă că sistemul compensa prea mult, înclinând în ambele cazuri avionul direct în jos, în timp ce acesta putea fi dezactivat foarte greu şi nu permanent. Mai mult, piloţii nici măcar nu erau instruiţi în utilizarea lui.
Se pare că ambele accidente în care avioanele 737 Max au fost implicate au fost produse din cauza datelor eronate pe care senzorul pentru unghiul de atac îl raporta către computer, acesta acţionând sistemul MCAS fără a fi necesar. În ciuda faptului că avioanele erau echipate cu doi astfel de senzori, accesul la cel de-al doilea era ascuns în spatele unui pachet de opţiuni „extra” pe care compania aeriană care opera avionul trebuia să îl plătească separat. În urma accidentelor, Boeing urma să ofere acces complet tuturor companiilor care au comandat 737 Max, odată ce avea să livreze un update de software.
Se pare însă că problema nu este atât de simplu de rezolvat, însă. Chiar şi cu doi senzori activi şi cu forţa sistemului MCAS redusă, piloţii putând lua acum controlul asupra manşei, autoritatea FAA din sua (Federal Aviation Administration), tot nu a oferit undă verde pentru a reinstaura acest model. Soluţia la care Boeing lucrează acum, conform Associated Press, care citează surse protejate de anonimat, este să instaleze şi un al doilea computer de bord.
Cele două computere vor rula în paralel, iar piloţii vor fi atenţionaţi în cazul în care există date diferite furnizate de acestea. Astfel, aceştia vor putea verifica manual dacă într-adevăr există o problemă, sau doar un computer nu funcţionează corespunzător. Astfel, cel care funcţionează corect, poate prelua controlul. Ambele computere au acces la toate instrumentele de zbor, inclusiv la cei doi senzori pentru unghiul de atac.
Conform Associated Press, Boeing speră ca această soluţie să fie aprobată de FAA şi să înceapă să actualizeze avioanele companiilor deja livrate în viitorul apropiat, în timp ce avioanele care vor fi produse în viitor vor fi echipate din fabrică cu aceste echipamente noi şi software actualizat. Planul este ca până în luna octombrie, Boeing 737 Max să zboare din nou.
Momentan, companiile aeriene americane au anulat mii de zboruri care erau plănuite cu avioane 737 Max. La nivel mondial, nicio companie nu mai operează acest avion până când problemele nu sunt rezolvate şi noul sistem informatic de la bord nu primeşte aprobarea de securitate FAA şi EASA (Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei). În acelaşi timp, tot FAA a aprobat şi modelul original.
Şi Tarom a comandat aeronave 737 Max de la Boeing, însă acestea nici măcar nu au intrat în producţie. Acestea erau iniţial programate să înceapă a fi construite la finalul anului 2021, cu termen de livrare în 2023. În urma întârzierilor din prezent, probabil că aceste termene vor fi amânate. În România, singura companie care efectua zboruri regulate cu Boeing 737 Max era Fly Dubai.